Svůj styl pražská pětice definuje jakožto
thrash/rock’n’roll, ovšem v její muzice by se dalo shledat daleko více odnoží
jako například psychedelický rock, klasický hard rock, metal a
v neposlední řadě i jazz, jímž do svých skladeb vnáší kontrast působící ve
výsledku dojmem, jakoby se tyto žánry rozhodly spojit a společně rozbít nos
všem dosavadním hudebním klišé. Sám zpěvák Radek Škarohlíd tvorbu HENTAI
CORPORATION charakterizuje takto: „Myslím si, že ve slovech thrash/rock’n‘roll
je to obsažené asi nejvýstižněji, jak mě napadá. Z naší muziky cítím silný vliv
rock’n’rollu a tvrdších žánrů právě jako
je - pro nás absolutně stěžejní - thrash metal…“
V líčení toho,
kde skupina získává inspiraci, ale později dodává: „… Každý z nás vyznává
absolutně něco jiného. Nedá se říct, že bychom přímo chtěli znít jako někdo. Spíš
nás fascinují kapely, co si jedou vlastní diskotéku. To jsou ty, které budou v
kulturních análech staletí: od BLACK SABBATH přes PRAŽSKÝ VÝBĚR až třeba po SYSTEM
OF A DOWN …“ Je nutno dodat, že ačkoliv skupinu ovlivňují převážně zahraniční
interpreti, jsou zde znát kořeny českého undergroundu, pro nějž je naše hlavní
město kolébkou. Nejednomu posluchači se při poslechu virtuózních kláves
v podání zručného Františka Kouckého perfektně korespondujících
s kytarou Petra Škarohlída a extravagantním pěveckým projevem Radka
Škarohlída vybaví již zmíněný PRAŽSKÝ VÝBĚR a to v přirozeně padnoucí
kombinaci s metalovými žánry podporovanou především hutnou basou Matouše
Duraje, jemuž neřekne nikdo jinak než Durex, a zběsilými bicími Zdeňka Šťávy.
Každý člen kapely je osobnost. Nejvýraznějším
elementem je ovšem Radek se svým pěveckým rozsahem zahrnujícím jak ječák ve
stylu Iana Gillana, tak například i čistý zpěv projevující se především
v klidnějších pasážích skladeb nebo čitelný growling. Ačkoliv jeho projev
patří k nejoriginálnějším v našich luzích a hájích, vyjadřuje se o
něm frontman velmi skromně: „…Co se týče hlasového umění, jsem jako pipinka s blánou
- absolutně netknutý čímkoliv okolo techniky zpěvu. Doma si řvu, nahrávám to a
pak se rozhoduji, jak budu zpívat…“ Celá koncepce Škarohlídova vystupování
obsahuje i koňskou dávku show, hlášek a vylomenin, mezi nimiž nechybí slintání
si na bradavky nebo monology zesměšňující nejčastěji Richarda Krajča, Michala
Davida a v neposlední řadě i Petra Jandu, kterému je věnována česká věta
zasazená do anglického textu písně „Dokktor Zaius“: „…Jando, ty stará kurvo!“
Sám zpěvák o svém vystupování říká: „…Showmanství jsem takhle dělal vždycky. Na
podiu jsem v transu a takhle to dopadá. Hlavní je hudbu neracionalizovat. Musí
mít minimum společného s nějakými matematickými, či jinými konstrukty. (…) Řeknu to takhle: snažím se pojmenovávat podle
mě největší anti-estetické programové zrůdnosti, co jsou zbytečné jak krvavé
hovno z jezevčíka...“
K tomu, aby se dostali mezi nejnadějnější
tuzemské kapely současnosti, vedla dlouhá cesta. Ovšem jejich vznik líčí Radek
jako tradiční události vedoucí k založení hudebního uskupení: „Já s bráchou
(Petrem Škarohlídem – pozn. autora) jsme mastili bradavky ve zkušebně, posléze
se přidal bubeník Zdeňa. Fanda se začal učit na klávesy nějak kolem sedmnácti a
za rok přibyl Durex, kterého jsme donutili hrát na basu poté, co k nám chodil
chlastat jak bestie do zkušebny…“ Kapela ještě tenkrát netušila, že se postupně
propracuje až k vystupování na festivalech jako například Okoř se šťávou,
Masters of Rock či Basinfirefest. Ještě
před tím se ale dala dohromady s nemálo známým producentem Jean - Pierrem
Mathieu (podíl na deskách KILLING JOKE nebo MINISTRY), který v posledních
letech začal výrazně pomáhat českým mladým kapelám (LUNO, GOODFELLAS, CHARLIE
STRAIGHT, …). Podepsal se pod hentaiovským EP „Dr. Zaius“, jež dostalo skupinu
do povědomí mnoha posluchačů, a pod jejím posledním singlem „Neurol Machine“.
Na obou nahrávkách je znát obrovský pokrok oproti předchozím demům („Fuck You Like
A Chameleon“, „Mufta“) a to z hlediska jak stránky zvukové dávající
vyniknout syrovosti a propracovanosti skladeb, tak i obsahové.
Zaius je výsledkem tvrdé práce, jakou kapela
s Jean-Pierrem odvádí. Radek popisuje nahrávání s Mathieu více než
jasně: „Je to náročné - vyždímá z tebe
absolutně všechno -, ale prospěšné pro takové buzny jako jsme my. Naše ega nám
nedají spát. Myslíme si, že jsme mistři světa, jenže pak přijde ‚žánpik‘,
zkrotí nás a my začneme mezi sebou krásně spolupracovat. Dbá na vnímání tužeb
všech členů skupiny i na dynamiku ve skladbách. Ostatní poté přichází samo.“ Na
EP se navíc nachází asi zatím nejznámější hentaiovský singl nahraný ve
spolupráci se spřátelenou crossoverovou skupinou ATARI TERROR (s níž
v současnosti kapela absolvuje turné) jménem „No More Love“, jež
nabízí chytlavý zpěvný refrén a hardcorové sloky, ve kterých exceluje
Škarohlídův ječák v kombinaci s growlingem hostujících zpěváků. Ze slov
frontmana toto ovšem nebude poslední spolupráce s jiným interpretem a
vypadá to, že příští bude velmi zajímavá: „ATARI jsou miláčkové. Tímto
jim posílám pusinky na koule. Možná přijde i další song, ale nejdřív dokončíme
smradlodesku, po čemž plánujeme udělat ještě společnou věc s ŘEZNÍKEM
(velice známá postava undergroundového rapu – pozn. autora).“
Dlouhohrající album, o kterém se Radek zmiňuje,
začala kapela nahrávat pod nátlakem fanoušků. Zpěvák se o ní vyjadřuje
negativně: „Bude horší než dosavadní
věci, protože jsme už nějací unavení.“ K tomu je ovšem potřeba říci, že
skupina je ve svém tvůrčím rozkvětu, jak ostatně dokazuje poslední singl „Neurol
Machine“. Radkův postoj k připravované nahrávce navíc zčásti objasňuje
jeho výrok: „Někdo mě považuje za negativistu. Odpovídám: Jmenuji se Škarohlíd.“
Vypadá to, že česká scéna konečně našla ony rebely, provokatéry a tvůrce
chaosu, co tu tak dlouho chyběli.
Jirka Štraub