REBELIE S ANDĚLSKOU TVÁŘÍ
Dvojice neortodoxních vlasáčů Robert Kodym a Petr Břetislav Chovanec seděla sice v porevoluční době na dvou židlích, ale i díky tomu měla svůj nezanedbatelný podíl na nejvýznamnějších věcech, které se děly na domácí rockové scéně. Málokdo řešil, jestli jejich hitovka „Tak mi to teda nandey“ patří do dílny LUCIE nebo WANASTOWÝCH VJECÝ, vyřvával ji prakticky celý národ. Původně studiový punkový projekt WANASTOWI VJECY na debutové desce, pojmenované podle zmíněné největší hitovky, ještě s punkem koketoval, ale kurz směrem k rebelsky rockovému mainstreamu byl jasně nabrán. O rok později vydané album „Lži, sex a prachy“ už na punk v podstatě rezignovalo (byť ležérně nadrzlý hlas Roberta Kodyma byl i nadále nezaměnitelným poznávacím znamením), přineslo v záplavě všemožných nástrojů daleko rozmanitější muziku, ve které se rebelie a oprásklost svěže proplétala s chytlavou písničkovostí, s romantikou i meditativními polohami, a vedle sebe v naprosto soudržném celku stály velké hitovky i experimentální podivnosti. Tehdejší Kodymovo prohlášení „… chvíli to vypadalo, že snad už budeme jenom hrát na sitáry a meditovat. Jenže pak nám nějak přirozeně vyplynulo, že jsme vlastně ještě daleko nasranější rocková kapela…“ je ideální charakteristikou druhé desky wévéček, na které Kodym s P.B.CH. do party přibrali k bicím Štěpána Smetáčka (mj. ARAKAIN, VITACIT) a mezi vokálními hosty se objevila Anna K. či Kamil Střihavka. Překonat výbornou debutovou desku se zdálo být obtížné, ale zásluhou ohromně emotivní „Sbírky zvadlejch růží“, titulní energické pecky mezi oči, depresivních „Kapek krve“ s podmanivým cellem, neposedně strhující a ukřičené „Seš brouk a nevim jakej“, melodicky pulzující pecky „Jsem nevinej“ či s ulítle hravé „Nahé“ to nebyl problém. A i když plíživé „Povídej“, šamanský „Medicinman dance“ či finální úlet „Nešťastnošťastný fujarista“ zdánlivě rozbíjí nevázanou a přímočarou atmosféru alba, jsou to přesně ty třešinky, podtrhující nápaditý a neotřelý svět Wanastowek, které si tímto albem sáhly na vrchol svojí bohaté diskografie.
SESTAVA: Robert Kodym – zpěv, kytary, banjo, dobro, mandolína, brumle; P.B.CH – baskytara, mandolína, brumle; Štěpán Smetáček – bicí, perkuse