Mnoho tváří tuzemské scény
czechblade logo
Fresh Blood profily kapel
EXTREME – Styl, který hrajeme je velice náročný jak z hlediska hráčských dovedností, tak z hlediska poslechu

EXTREME – Styl, který hrajeme je velice náročný jak z hlediska hráčských dovedností, tak z hlediska poslechu

Vydáno: 22.12.2023 07:40 v sekci Rozhovory - Víťa Magua

Alba "Technological Death" a "Save Your Soul" thrash/death metalové party EXTREME patří k tomu nejlepšímu, co může současná, tuzemská metalová scéna v podobném stylu posluchači nabídnout. "Pokud chceš hrát jakoukoliv muziku ve vysoké kvalitě, musíš mít v kapele dobré muzikanty s odpovídajícím vybavením, kteří umí dobře ovládat svoje nástroje, mají disciplínu, a to co dělají, milují. Asi jsem neměl štěstí na opravdové fandy tohoto stylu, kteří by ho poslouchali a zároveň ještě hráli", vysvětluje v rozhovoru zakládající a jediný původní člen formace, zpěvák a kytarista Peter Zachariáš na otázku, proč se sestava kapely docela často proměňovala. Kvalitní muzika zůstává a v aktuální sestavě se připravují koncerty i nová deska.


Jaký byl pro tebe svět v roce 1988, kdy vznikla kapela EXTREME a čím tě inspirovaly KREATOR, SLAYER nebo METALLICA? Co tě vedlo k tomu vzít do ruky kytaru a začít skládat první thrash metalové skladby?
Rok 1988 byl rokem, kdy datujeme oficiální vznik kapely EXTREM (až poději EXTREME), ale naše cesta začala už dříve, v roce 1986. Tento rok byl stěžejní pro naše thrashmetalové smýšlení tím, že v tomto roce byla vydána dvě zásadní thrashmetalová alba, "Master Of Puppets" od METALLICY a "Reign In Blood" od SLAYER. Právě album "Reign In Blood" bylo spouštěčem mého záměru založit kapelu. Jeho dravý a velice rychlý thrash ve mně nastartoval touhu hrát. Na kytaru jsem již hrál, ale nikdy do té doby to nebyla kytara elektrická. Tehdy jsme s mým kamarádem Radimem usoudili, že to přece nemůže být tak těžké hrát rychle. Radim navštěvoval hudební školu, kde se učil hře na bicí nástroje a já kytarový kroužek, takže nějaké základy jsme už měli. Náš poslech hudby, kdy jsme donekonečna probírali jednotlivé pasáže našich idolů, se přetavil v opravdové hraní toho, co jsme z těchto poslechů pochytili. Od začátku bylo jasné, že složení kapely musí být dvě kytary, baskytara a bicí. Tehdy, někdy mezi rokem 1986 a 1988, v nedaleké vesnici, kde bydlela Radimova babička, zkoušelo pár kluků hrát. Měli zkušebnu a podomácku vyrobené elektrické kytary. Doslova jsme se vmísili mezi ně. Neměli bubeníka, takže post bicích byl okamžitě obsazen Radimem, ale problém byl, že už měli dva kytaristy. Nakonec to dopadlo tak, že jeden z nich odešel a sestava byla kompletní. Kromě mě to byli Radim Koníř – bicí, Václav Soukup – baskytara, zpěv a Mirek Novák – kytara. Tohle ale ještě nebyl EXTREM. V té době jsme se díky Václavovi, který byl vášnivým posluchačem metalu, dostali ke kapele KREATOR. Album "Terrible Certainty" jsme poslouchali stále dokola a opět docházelo k rozborům riffů a nekonečným diskusím o jednotlivých pasážích. Tato deska nám s Radimem tak učarovala, že jsme chtěli hrát jako oni. Naše raná tvorba byla dost ovlivněná touto kapelou. No a KREATOR, respektive Mille Petrozza, nám tehdy pomohl i k názvu. Při poslechu metalového bloku na rádiu Vltava, kde shodou okolností pouštěli KREATOR, byla citována Milleho pro nás zásadní věta, která zněla: "Jsem rád, že představujeme extrém, neboť to je thrash metal, extrémní pól hudby." Oba jsme se s Radimem na sebe podívali a bylo jasno: "EXTREM, to je název!". Bylo to někdy v roce 1988 a tak byl EXTREM na světě.

Raná alba KREATOR jsou pro mě dodnes kultem. Byla na svou dobu naprostým zjevením a opravdu extrémem na hranici hratelnosti. Na tehdejších burzách jsem se dozvěděl, že existují ještě tvrdší kapely a domů si odnášel debut „Scum“ od NAPALM DEATH. Tohle mě už moc nebralo, moc jsem v muzice NAPALM DEATH, SORE THROAT nebo TERRORIZER neměl co poslouchat a vrátil jsem se k nim až po letech. Měl jsi to nějak podobně?
Měl jsem to podobně. V té době mi ještě death metal nic neříkal, a dokonce jsem ho odmítal. NAPALM DEATH byli pro mě nepochopitelní stejně jako DEATH nebo CANNIBAL CORPSE, tyhle dvě kapely se ale pro mě staly později jedny z nejoblíbenějších. Bylo mi devatenáct, když jsem poprvé slyšel DEATH. Byla to alba "Scream Bloody Gore" a "Leprosy". Můj o několik let mladší kamarád jejich hudbu miloval. Byli jsme spolu na internátě, takže jsme měli spoustu času na poslech hudby a on se mě snažil přesvědčit, že je to skvělá muzika. Ale já jel stále v KREATOR. V roce 1990 vyšlo album "Coma of Souls", které jsem ještě hltal, ale to už jsem poslouchal taky SEPULTURU. Album "Beneath the Remains" mě fakt dostalo. Když  v roce 1991, rok po "Coma of Souls" vyšlo album "Arise", mojí kapelou číslo jedna se stala SEPULTURA. Album "Arise" jsem slyšel snad milionkrát. Poslouchal jsem ho neustále dokola a byl jsem jím doslova posedlý. Jejich riffy a Maxův zpěv mi natolik učarovaly, že jsem si dokonce dělal rozbory jejich skladeb a hlasově jsem se dost stylizoval do Maxe. SEPULTURA mi hodně pomohla v pochopení složení skladby jako takové. Poslední album KREATOR, které jsem si koupil, bylo "Cause for Conflict" z roku 1995. Ve stejném roce vyšlo album DEICIDE "Once Upon the Cross", které definitivně změnilo mé další hudební kroky. Začátkem devadesátých let jsem samozřejmě poslouchal i spousty jiných kapel, jako například  NAPALM DEATH a moje oblíbené a asi jediné pro mě přijatelné album "Harmony Corruption", nebo TERRORIZER, měl jsem nahrané jedno album, už si ani nepamatuji, které to bylo.
Thrash metal byl ještě stále stylem, který jsem upřednostňoval. SLAYER, KREATOR, SODOM, ANTHRAX, MEGADETH, SACRED REICH, DESTRUCTION… Ale SEPULTURA byla v té době pro mě top a na mnoho let i zůstala.

Extreme

Dá se dnešní mladé generaci vysvětlit, jak jste koncem osmdesátých let sháněli nástroje, zařizovali koncerty, vyráběli či rozesílali merch a podobné záležitosti? Můžeš zavzpomínat, jak vše probíhalo u vás?
Na toto téma se dost často bavíme s přáteli muzikanty, kteří tu dobu zažili. Vždy vyvstane otázka: "Jak jsme to proboha dělali?". V té době nebyly mobilní telefony, nebyl internet. Pokud jsi někoho chtěl oslovit, tak jen zavolat na pevnou linku, anebo napsat dopis. Nebo za dotyčným člověkem zajet, třeba na nějaký koncert (smích). Stejné to bylo s merchandise. V osmdesátých letech bylo moderní mít fanklub. Měli jsme fanklub a lidi, kteří se o něj starali. Vydávali jsme vlastní fanzine, který jsme poštou rozesílali členům fanklubu. Poměrně často jsme koncertovali, takže jsme nabírali nové členy na koncertech. Dost často se stávalo, že si o členství fanoušci psali nebo si napsali o demosnímky. Posílali nám korespondenční lístky a dopisy. My jim za to zaslali náš "Extreme News", tak se náš fanzine jmenoval, a nějaký merch, třeba nášivku. V té době byly nášivky hodně žádané, metalisti si jimi zdobili jeansové bundy, tzv. "džísky". První nášivky jsme měli ručně malované. Maloval je náš dobrý kamarád a velký fanoušek "Tritzze", který byl i autorem našeho prvního loga. Později jsme si někde přes známé nechali nášivky natisknout. Demáče jsme kopírovali na kazety a ručně vyrobené obaly pak kopírovali na kopírce, někde v JZD. Potají a výhradně v noci (smích). Nástroj (elektrická kytara) byl problém. Z lokální produkce tady byla snad jen "Diamantka", která za něco stála. Ale tvar byl nevyhovující pro thrash metalovou kapelu. Od našich vzorů jsme měli jiné představy o tom, jak by měla vypadat thrash metalová kytara. Takže buď jsi byl šikovný a zručný a nástroj sis doma vyrobil sám, nebo jsi měl kamaráda, který byl šikovným truhlářem. Anebo jsi musel ven, na západ, jak se říkalo zemím mimo socialistický blok. Doba to nebyla jednoduchá, řekl bych, že o hodně složitější než dnes.

Kde jste nahrávali první dvě dema EXTREME z let 90/91? O profesionálním studiu si řada kapel mohla nechat zdát. Dají se tyto nahrávky ještě dnes u vás sehnat?
Demosnímek "Není úniku!" (1990) jsme nahrávali ve zkušebně našeho kamaráda Vaška, který měl zábavovou kapelu a zkušebna v Třešti byla mimo jiné vybavena mixážním pultem, který jsme k nahrávání potřebovali. Za použití kotoučového a kazetového magnetofonu nebo možná dvou jsme na sebe vrstvili jednotlivé nahrávky. Nejdříve jsme nahráli bicí, baskytaru a jednu kytaru, tuto nahrávku pak pouštěli do mixu a k tomu přihrávali druhou kytaru a z mixu to opět nahrávali na další magnetofon. Pak stejným způsobem zpěv, sóla. Byla to zábavička (smích). Druhý demosnímek "Ideal World" (1992) jsme pořídili už v poloprofesionálním studiu Soundtrack v Jihlavě, kde naši kamarádi Marek a Jindřich měli již sedmistopý magnetofon Tascam. To už byla trochu jiná práce a výsledek byl samozřejmě o poznání lepší. Jenže naše nástrojové vybavení nebylo na patřičné úrovni, takže zvuky nejsou nic moc. Také naše hráčské dovednosti byly slabší, hlavně nám chyběla přesnost, což je škoda, protože se to na demu dost podepsalo. Hráli jsme sice moc rychle, ale společně ne dost přesně. Takže přechody mezi jednotlivými pasážemi občas zakolísají. Ale demo je dle mého názoru na svou dobu celkem slušné. Obě dema máme převedená do digitální podoby. Samozřejmě jsou určeny jen pro opravdové fajnšmekry (smích).

Jsou kapely, které hrají ve stejné sestavě dlouhá léta. Sestava EXTREME se celkem často obměňovala a dnes si v kapele jediný zakládající člen. Co bylo důvodem pro tak časté výměny spoluhráčů?
Styl, který hrajeme je velice náročný jak z hlediska hráčských dovedností, tak z hlediska poslechu. Asi jsem neměl štěstí na opravdové fandy tohoto stylu, kteří by ho poslouchali a zároveň ještě hráli. Pokud chceš hrát jakoukoliv muziku ve vysoké kvalitě, musíš mít v kapele dobré muzikanty s odpovídajícím vybavením, kteří umí dobře ovládat svoje nástroje, mají disciplínu, a to, co dělají, milují. A v tom byl asi největší problém. Dalším faktorem, který zapříčinil časté změny v kapele, byla určitě i moje neschopnost vedení celého souboru. Z nedostatku lidí plynul i můj mírný postoj k nárokům, které jsem kladl na jednotlivé hráče. Zkrátka a dobře jsem si myslel, že se musím spokojit i s tím málem, co mám. To se ale v roce 2019 změnilo a já si uvědomil, že to takto dělat nechci, a i za cenu složitější cesty jsem si ji zvolil. Proto jsem poslední album napsal sám. Uvědomil jsem si, že tento styl není možné hrát bez kvalitního bubeníka. A tak jsem "propustil" zbytek kapely. Samozřejmě jsem neodešel z EXTREME, jak se občas traduje, ten jsem si vzal s sebou. Je to přece moje dítě.
Můj nynější bubeník Dušan Kiss je velice kvalitní hráč, který si prošel mnoha styly, má odpovídající profesionální vybavení a mou nabídku vzal jako výzvu. A tak vzniklo poslední album EXTREME "Save Your Soul" (2022). Teprve po natočení alba jsme se zabývali výběrem hráčů. Nyní jsme kompletní a připravujeme se na živá vystoupení.

Extreme

V roce 2000 jste natočili demo "Slaves Of Religion", které je více do death metalu. Něco mi říká, že na tehdejším výrazu kapely měl nemalý vliv kytarista Radek Dolejší. Je tomu tak? Budete na následujících akcích hrát skladby i z tohoto období, nebo se chcete soustředit spíše na materiál z následujících dvou alb? 
"Slave Of Religion" se rodilo v mé hlavě už v době, kdy EXTREME na chvíli neexistoval. V roce 1993 se stará sestava rozpadla, přesněji řečeno kapelu jsem pozastavil. Potřeboval jsem si ujasnit, co dál. V té době jsem už naplno jel v DEICIDE a CANNIBAL CORPSE. Tyto dvě kapely významně ovlivnily další směr EXTREME. K obnovení došlo v roce 1996, kdy jsem oslovil Radka Dolejšího (MARAUDER, SCREENING). Nikde v té době nehrál a já mu na akustickou kytaru zahrál úvodní riff skladby "Lies". Chvíli se bránil, měl pocit, že je to na něho moc rychlé (smích), ale nakonec souhlasil. Později jsme přibrali bubeníka Jaroslava "Kanduse" Ištvána, který v EXTREME hrál už dříve a sestavu doplnil také bývalý baskytarista Václav Soukup. Nesmím ale opomenout zmínit, že Kandus měl v té době už PORK SODU, a jeho působení v EXTREME nebylo stabilní. Proto do kapely nastoupil Michal Svátek.
V březnu 2000 jsme natočili demo s názvem "Slaves Of Religion", které ale kompletně na bicí nahrál Kandus. A jsem za to velmi rád. Odpověď na tvojí druhou část otázky je ne. Budeme hrát pouze dvě poslední alba. Snad někdy v budoucnu (smích).

Album "Technological Death" jste nahráli ve dvou fázích. Nejprve jste nahráli čtyři skladby a až několik měsíců později další. Měli jste původně v plánu vydat jen EP?
Album "Technological Death" bylo naplánováno jako plnohodnotné CD, jeho nahrávání jsme rozdělili do dvou fází pouze z časových důvodů. Natáčeli jsme také dva klipy, rovněž v AB Records. Takže v první fázi první čtyři skladby a klip ke skladbě "Man of Lies", v druhé fázi další čtyři skladby plus intro "Cold War II" a klip "Hidden Violence".

Ve studiu AB Records, kde jste nahrávali, odvedli opravdu excelentní práci. Podle jakých referencí jste studio vybírali?

Studio AB Records jsme vybrali na doporučení Dušana Kisse, který nás v té době na nahrávání připravoval a desku také produkoval. Já jsem však měl na AB Records už dříve dobrou referenci od kamaráda Marcela Pokorného z kapely AGONY. Tehdy jsem ještě nevěděl, že jde o AB Records, ale slyšel jsem výsledek, a tak jsem věděl, že toto studio je velice kvalitní. Kluci z AB Records jsou opravdu mistři svého řemesla a velice pohodoví lidé. Dnes již můžu říct, že se z nás stali dobří přátelé. Jejich osobní přístup a umění naslouchat je k nezaplacení. Vím, že to s námi nemají lehké a mnohdy to skřípe, co se týče názorů, jak co nahrát, ale vždy se nakonec dobereme k dobrému výsledku a o to přece jde.

V AB Records byla natočena taky vaše loňská deska "Save Your Soul". I v tomto případě je to na tuzemské poměry velice vydařená záležitost. Zkoušeli jste svou tvorbu směrovat také do zahraničí a jaké byly ohlasy?
Celosvětové, premiérové uvedení alba "Save Your Soul" proběhlo na liverpoolském rádiu Bloodstream v červenci 2022. Musíme poděkovat Martinovi Haryndovi, který osobně přijel do naší zkušebny, aby s námi udělal rozhovor pro rádio Bloodstream. Album je také možné zakoupit na oficiálních stránkách Metalgate-eshop.com. Nejdůležitějším krokem pro propagaci alba v zahraničí bylo umístění "Save Your Soul" a také předešlého alba "Technological Death" na všech nejznámějších světových hudebních platformách Spotify, YouTube, Apple Music, Amazon, Tidal a dalších. Na album "Save Your Soul" vyšla velice povedená recenze na španělském webu Thedarkmelody.com v sekci Under the Graveyard #46.

Extreme                                                              (Foto Peter Dušan)

Jakou vyvíjíte aktivitu ohledně koncertů, jsou už známy nějaké termíny? Vyrazili byste rádi i na nějaké souvislejší turné?
Termíny zatím žádné konkrétní nejsou, jsme stále ve fázi zkoušení s novými hráči. Jakmile budeme schopni vystoupit, budeme se ohlížet po festivalech, nejlépe žánrově blízkých. Uvidíme, co se povede domluvit. V plánu máme i uspořádání vlastní akce, kam bychom rádi pozvali další kapely.

Minulostí jsme naše povídání začali, tak ho pojďme zakončit výhledem na budoucnost. Jaké jsou hlavní cíle s EXTREME do dalších let? 
V plánu je v nejbližší době natočit videoklip ke skladbě "Save Your Soul". Mám to vymyšlené v hlavě, jen je potřeba zajet do studia a zrealizovat ty nápady. Pak je samozřejmě v plánu vyjet na koncerty s albem "Save Your Soul", ale to zatím není možné. Jakmile bude vše připravené, nachystám materiál pro novou desku. Mám už nahraných spousty riffů, které musí dozrát (smích). Další deska bude určitě jiná. Chtěl bych, aby byla více technická a zvukově samozřejmě ještě lepší než předešlá.

Vznik: 1988
Místo: Třešť
Styl: thrash-death

Web EXTREME
Merch EXTREME
Spotify EXTREME
Bandzone EXTREME
Instagram EXTREME
YouTube EXTREME

Diskografie:
1990 - Není úniku!
1991 - Ideal World
2000 - Slaves of Religion
2019 - Technological Death
2022 - Save Your Soul

Sestava:
Peter Zachariáš - kytara, vokál
Leo Koten - kytara
Petr Hazík - basa
Dušan Kiss - bicí 


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
VOTCHI vydávají nový singl pod kanadským labelem VOTCHI vydávají nový singl pod kanadským labelem
Vydáno: 27.04.2024 v sekci Aktuality
Rocková kapela VOTCHI vydala singl „The River Knows“ u kanadského vydavatele. Kapela, pro kterou je typický zvuk příčné flétny, nadčasový sound a texty v angličtině, zabodovala v minulém roce ve světových rockových rádiích... číst dále
Power metaloví DONOR podepisují smlouvu s labelem Smile Music records Power metaloví DONOR podepisují smlouvu s labelem Smile Music records
Vydáno: 26.04.2024 v sekci Aktuality
Power metalisté z Valašska DONOR mají na kontě pěknou řádku úspěchů, ač se v jejich diskografii skví teprve dvě alba „Donor“ a „Devět křížů“, účast na velkých festivalech a počty fanoušků mluví samy za sebe. Několik... číst dále
POETRY IN TELEGRAMS predstavujú singel Breathing (Acoustic) POETRY IN TELEGRAMS predstavujú singel Breathing (Acoustic)
Vydáno: 26.04.2024 v sekci Aktuality
POETRY IN TELEGRAMS prichádzajú s novým videoklipom k piesni "Breathing (Acoustic)". Pôvodná skladba z EP "Melancholy" získala akustickú podobu v štúdiách Matter Music a Grapow Studios. Piano nahral klavirista Sven Martin, spolupracovník... číst dále
SEBASTIEN vydávají první cover své kariéry - Slzy tvý mámy od OLYMPIC - jako duet s Láďou Křížkem SEBASTIEN vydávají první cover své kariéry - Slzy tvý mámy od OLYMPIC - jako duet s Láďou Křížkem
Vydáno: 24.04.2024 v sekci Aktuality
SEBASTIEN to s novou posilou v pětici rozjíždí na plné obrátky. Právě vydávají druhý singl z chystané desky „Quo Vadis“ s názvem „Slzy tvý mámy“. Jestli vám už teď jméno skladby zní povědomě, věřte svému úsudku... číst dále
ŽÁDNEJ STRES vydává album ŽÁDNEJ STRES vydává album "Cesta" a zve na křest do Třemošnice
Vydáno: 24.04.2023 v sekci Aktuality
Album, které se nejen názvem, ale i v mnoha textech, točí kolem takříkajíc denního chleba většiny interpretů a muzikantů vyšlo 21. dubna. K dispozici je pro fanoušky v digitálních distribucích jako je Spotify apod., a taky ve... číst dále