Mnoho tváří tuzemské scény
czechblade logo
Fresh Blood profily kapel
 NEWSPEAK - I sebemenší koncert v nenápadném klubu může vést na ty větší pódia u nás

NEWSPEAK - I sebemenší koncert v nenápadném klubu může vést na ty větší pódia u nás

Vydáno: 16.01.2024 13:50 v sekci Rozhovory - Víťa Magua

Metalcoreoví NEWSPEAK z Valašského Meziříčí debutovali deskou "Degenesis" v roce 2021. Loni se mimo klubových koncertů představili na slibně se rozjíždějícím festivalu South of Heaven a rovněž se objevili mezi účinkujícími zimní verze festivalu Masters Of Rock. Touto událostí jsme zahájili povídání se zpěvákem Richardem.


Hned na úvod musím pochválit vaši show, kterou jste otevírali ve Zlíně Zimní Masters Of Rock. Vaše účast byla potvrzena dva dny před akcí. Jak k tomu všemu došlo?
Díky moc za slova chvály, znamená to pro nás opravdu hodně. Celé je to ještě v takovém oparu euforie, teprve si uvědomujeme, že jsme dostali příležitost zahrát si na takhle velké akci. Všechno začalo předloni na podzim, kdy jsem naši kapelu zapsal do jedné nejmenované soutěže kapel. První soutěžní večer jsme "vyhráli" - postoupili jsme dál, avšak v klubu bylo všehovšudy asi pět lidí. Nicméně se stalo to, že mi další týden jeden z těch pěti lidí volal (ahoj Romane!), že nás chce na své Halloweenské koncertní párty! Odehráli jsme koncert, a přišla za námi Pavlínka (pozdravujeme!), jestli známe kapelu PHENOMY, že jí náš koncert připadal podobného stylu, a že se musíme seznámit. Pavlínka své iniciativě opravdu dostála a dostala nás na festival South Of Heaven ve Zbytinách, kde jsme se potkali, seznámili a skamarádili s PHENOMY. Klukům se náš set líbil, po koncertě jsme si dali po kalíšku a oni sami začali mluvit o tom, jestli si chceme zahrát na Masters. Přiznám se, že jsme od toho léta prošli trošku krušnějším kapelním obdobím, takže jsem se jim ani neozval... O to více jsem byl překvapený, když se nám 29.11. ozval kytarista PHENOMY Loïc: „PHENOMY nemohou kvůli vízům do Zlína dorazit, vše je zařízené, chce si NEWSPEAK zahrát na Masters?“ Když jsem přečetl tu zprávu, neváhal jsem. Dokonce jsem neměl účast potvrzenou od všech členů, a už jsem komunikoval s promotérem. Klukům věřím a vím, že šanci na takový koncert by si nenechali ujít! No, a zbytek už znáte z festivalu (smích).

Z celé záležitosti jste vytěžili maximum, protože vzhledem k absenci prvních dvou kapel byl váš set z avizovaných čtyřiceti minut natažen na celou hodinu. Co říkáte na odezvu publika a jak se vám na takto velkém pódiu hrálo?
Ještě bych rád dodal, že nejen, že jsme měli víc času na hraní, ale i na chystání, což pro relativně začátečnickou kapelu bylo jen a jen k dobru (samozřejmě, že se při zvučení něco pokazilo). Měli jsme připravený set, do kterého jsme zapasovali všechny nové věci, a vyřadili některé staré. Po informaci, že máme hrát déle, jsme zařadili do setu úplně všechny skladby. Zahráli jsme tedy vše, co umíme (smích). Nástup na pódium byl alespoň z mé strany ve znamení nervozity. Nedovedl jsem si představit, jak to celé dopadne a modlil jsem se, ať technika nezradí. Odezva publika byla od prvního okamžiku naprosto fantastická a lidé reagovali jak na muziku, tak na výzvy k zapojení se. Nutno podotknout, že tenhle koncert byl jednoznačně tím největším, na kterém jsme kdy vystupovali. Kluci se se svými nástroji poprali velmi obstojně a zhruba po dvou písních jsme si to všichni začali naplno užívat, což byly písně, které jsme původně neměli vůbec hrát. Nečekali jsme tak vřelé přijetí od publika, které primárně holduje lehce odlišnému typu tvrdé muziky. Zhruba v půlce koncertu mi došla slova - těm lidem se to asi fakt líbí!

Začínali jste jako dvoučlenný projekt. Zanechali jste už v tomto složení nějaké nahrávky a odehráli první akce?
No, původně to měla být taková záchranná brzda, abychom se já a tehdejší bubeník Mira na muziku nevykašlali úplně po rozpadu naší předchozí kapely. Postupem času jsem si tvořil písničky do šuplíku a i přesto, že jsem působil ve vícero kapelách, primárně jsem skládal pro NEWSPEAK. Prvotní verze skladeb "The Fall of Icarus" a "Degenesis" vyšly ještě ve dvojčlenné sestavě. Tyhle písně však původně nikdy neměly zaznít naživo. Po čase se NEWSPEAK zastavil úplně. Po nějaké době se Mira dal dohromady s Gulanem (kytara) a já jsem jim nahrával nějaké písničky. Mira neúspěšně pro svůj GOTHENBURG DEATH projekt hledal zpěváka, tudíž jsem mu v procesu nahrávání nabídl, že to nazpívám pod dvěma podmínkami, že budeme pokračovat pod záštitou NEWSPEAK a na kytaru se k nám přidá Tom Chromela (nejtalentovanější kytarista kterého znám, ještě k tomu z Velkej Lhoty!).

Kdy jste poznali, že bude správný čas přibrat k sobě další členy a rozšířit sestavu na regulérní pětičlennou kapelu?
Oklikou jsme se dostali do tehdejší plnohodnotné koncertní sestavy, ve které jsme hráli primárně Mirovy písničky švédského melodeath ražení. Když už písně byly složené a nahrané, přišla nám škoda si to pořád jen šudlit ve zkušebně, a vyrazili jsme do "světa". Součástí kapely byl tehdy i Mirův kamarád Přéma, který se ujal baskytary. S další změnou sestavy v roce 2019 přišla i určitá změna stylu.

Proč už vás původně prezentovaný melodický death metal přestal naplňovat a začali jste se věnovat alternativnímu metalcoru, který hrajete dnes?
Už v době zmíněného koncertování vznikaly modernější písně typu "Scarecrow", "Degenesis". Mnou prosazovaná změna techniky a žánru měla za následek odchod Miry s Přemou, kteří spolu hrají nadále a příchod našeho kapelního Katczinskeho - baskytaristy Pavla Šíleného Pavla, vlastním jménem Madpaula, který kapelu svým vtipem a charakterem ztmelil do současné kamarádské podoby. Za bicí tou dobou usedal Petr Juřica, kterého v roce 2021 nahradil stávající bubeník Jirka. Tímto se sestava ustálila a vlivem toho se změnila i produkovaná hudba. Nedá se říci, že nás melodeath přestal naplňovat, ale začali jsme si skládat vlastní písně, které tak nějak vyplynuly metalcoreověji, strašné slovo (smích).

 NEWSPEAK
V říjnu 2021 jste vydali debutové album "Degenesis". Co by se z vaší strany dalo říci o této desce?
Deska je náš prvopočin - cítili jsme tíživou potřebu už konečně něco vydat. Přiznám se, že se deska skládá z převážně “šuplíkových” skladeb. Že písně tak nějak zapadají do konceptu alba, nám začalo docházet až při jeho realizaci - deska byla “in the making” v letech 2018-2021, což je sakra dlouhá doba. Během této doby jsme se ji naučili i zahrát naživo, a pokud se ptáš, co by se o ní dalo říct, řeknu jen, že už se těšíme, až některé kousky v setu nahradíme novým materiálem.

Skladba "Scarecrow" je na albu jak v metalové, tak i v akustické verzi. Odkud přišel nápad nahrát skladbu dvakrát? Akustické pojetí skladbě sluší, tak bychom se třeba mohli dočkat dalších takto pojatých věcí?
Tohle si pamatuji naprosto přesně, měl jsem ve svém domácím studiu zapojený mikrofon a akustickou kytaru v ruce, chystal jsem si hospodské vypalováky a místo toho bylo do dvou hodin na světě demo, které se při ostrém nahrávání desky akorát vylepšilo. Pár nápadů na akustické verze skladeb jsme od té doby určitě měli, ale zatím nic neplánujeme a necháme tomu volný průběh. Kdo ví, třeba někdy uděláme celý akustický set! Bojím se však, aby se lidem nelíbil více než ten náš heavy (smích).

Jak vzpomínáte na nahrávání desky? Kde jste nahrávali a šlo všechno podle vašich představ nebo se vyskytly i nějaké komplikace?
Desku jsme si zařizovali kompletně sami, od produkce, nahrávání, mixu po grafickou identitu. Jediné, co jsme svěřili do rukou někomu jinému, byl mastering. O ten se postaral náš kamarád Peťa Borovička. Já tvou otázku trošku otočím a zeptám se, kdy se při nahrávání nevyskytnou komplikace? Vzhledem k tomu, že jsme si vše dělali sami, bylo jich požehnaně. Za tu největší bych považoval to, že finální podoba desky je složena z několika různých nahrávacích období, pokaždé na jiný zvukový hardware. Torzo desky, skladby "We Are Degenesis", "The Fall of Icarus", "Veritas", "The Devil" a "Insignificunt", jsme nahráli na jeden zátah ve studiu. Vokály se donahrávaly v průběhu dalších měsíců, ale nebyli jsme stále spokojeni. Písně "Seven Years", "Empty Streets" a "Scarecrow" (Acoustic) neměly na desce vůbec být. Podobně to bylo i se "Scarecrow", který vyšel v roce 2020 jako singl, co jsme natáčeli v Bomb Jack Studiu. Dovedete si tedy představit, že zvukově skloubit všechny tyto skladby byl poněkud oříšek. Co si pamatuji, tak jen kytary se přetáčely minimálně natřikrát. Zároveň se v tomto období odehrály i výše uvedené změny v sestavě kapely, takže k současné podobě desky vedla dlouhá a strastiplná cesta, ale jsme rádi, že je už za námi a my si z toho procesu odnesli spoustu lekcí, které jistě zúročíme při tvorbě nového materiálu.

Album vyšlo pouze v digitální verzi? Je u vás možno objednat fyzický nosič?
Album vyšlo i ve fyzické podobě, o kompletní design se postaral náš bubeník Jirka Mach. Samozřejmě je kompletně k poslechu na všech streamovacích platformách, avšak chtěli jsme, aby fanoušek, který si pořídí CD a podpoří tím kapelu, měl pocit, že za své peníze dostal i něco hodnotného. Proto jsme si s přebalem a digipackem opravdu vyhráli a já prozradím jen to, že fyzický nosič obsahuje oproti digitálním verzím i něco navíc (smích).

Jaké zásadní kroky chcete do budoucna podniknout, abyste to dotáhli s kapelou tam, kde jednou chcete být?
Nejzásadnější z nich je určitě co nejdřív dokončit a vydat připravované dvojalbum a společně s tím související videoklipy. Potom koncerty, koncerty a koncerty. Na vlastní kůži jsme se přesvědčili o tom, že i sebemenší koncert v nenápadném klubu může vést až na větší pódia u nás. A tam směřujeme - rádi bychom si zahráli na větších českých festivalech - Brutal Assault, Rock For People, Fajtfest, klidně znova i MOR! Abych to shrnul, dodělat desku, naučit se ji zahrát na 110%, vytvořit solidní živou show a na základě tohoto vystoupení se poté snažit kontaktovat představitele jednotlivých festivalů a akcí.

Facebook NEWSPEAK
Instagram NEWSPEAK
Bandzone NEWSPEAK

Vznik: 2016
Místo: Valašské Meziříčí
Styl: metalcore-alternative

Diskografie:
2021 – Degenesis

Sestava:
Richard - zpěv
Tomáš - kytara
Gulan - kytara
Madpaul - baskytara
Jiří - bicí

 


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
První album doom metalových EUTHANASIA z roku 1999 vyjde v digipakové reedici První album doom metalových EUTHANASIA z roku 1999 vyjde v digipakové reedici
Vydáno: 28.04.2024 v sekci Aktuality
Skupina EUTHANASIA vznikla v květnu 1994 v Havířově a v následujících letech stihla nahrát tři kazetové demosnímky „Demo 1994“, „V chrámu bezbolestných“ (1996) a „Nazí a mrtví“ (1997“. Veškerá tato tvorba byla... číst dále
VOTCHI vydávají nový singl pod kanadským labelem VOTCHI vydávají nový singl pod kanadským labelem
Vydáno: 27.04.2024 v sekci Aktuality
Rocková kapela VOTCHI vydala singl „The River Knows“ u kanadského vydavatele. Kapela, pro kterou je typický zvuk příčné flétny, nadčasový sound a texty v angličtině, zabodovala v minulém roce ve světových rockových rádiích... číst dále
Power metaloví DONOR podepisují smlouvu s labelem Smile Music records Power metaloví DONOR podepisují smlouvu s labelem Smile Music records
Vydáno: 26.04.2024 v sekci Aktuality
Power metalisté z Valašska DONOR mají na kontě pěknou řádku úspěchů, ač se v jejich diskografii skví teprve dvě alba „Donor“ a „Devět křížů“, účast na velkých festivalech a počty fanoušků mluví samy za sebe. Několik... číst dále
POETRY IN TELEGRAMS predstavujú singel Breathing (Acoustic) POETRY IN TELEGRAMS predstavujú singel Breathing (Acoustic)
Vydáno: 26.04.2024 v sekci Aktuality
POETRY IN TELEGRAMS prichádzajú s novým videoklipom k piesni "Breathing (Acoustic)". Pôvodná skladba z EP "Melancholy" získala akustickú podobu v štúdiách Matter Music a Grapow Studios. Piano nahral klavirista Sven Martin, spolupracovník... číst dále
SEBASTIEN vydávají první cover své kariéry - Slzy tvý mámy od OLYMPIC - jako duet s Láďou Křížkem SEBASTIEN vydávají první cover své kariéry - Slzy tvý mámy od OLYMPIC - jako duet s Láďou Křížkem
Vydáno: 24.04.2024 v sekci Aktuality
SEBASTIEN to s novou posilou v pětici rozjíždí na plné obrátky. Právě vydávají druhý singl z chystané desky „Quo Vadis“ s názvem „Slzy tvý mámy“. Jestli vám už teď jméno skladby zní povědomě, věřte svému úsudku... číst dále