Delší časový úsek jste fandy zásobovali pouze singly. Velké album máte na kontě poprvé od roku 2017. Napadá mě tedy, jestli jste v určité době nezačali uvažovat v duchu současného trendu, kdy je „in“ točit právě pouze singly a EP.
My razíme heslo – nikdy nenechat fanoušky vychladnout! Kolem kapely se musí neustále něco dít. A proto jsme se snažili každé takové hluché místo mezi řadovkami vyplnit singly a EP. Každopádně velké desky jsou pro nás zásadní. S každou se snažíme hnát i úroveň zpracování stále výš a výš, a s tím souvisí i nemalé finanční náklady. Nové album jsme pojali opravdu megalomansky. Což je i důvod, proč to tentokrát trvalo asi trochu déle.
Jak se vám zkoušelo, skládalo a točilo v době koronavirové krize?
Celé období korona-hnusu stálo za prd! A to především díky absenci živého hraní. Na druhou stranu jsme loni prošli změnou na postu bubeníka, kdy dlouholetého parťáka Roberta nahradil nový bijec – David Janáček. Měli jsme alespoň čas se pořádně sehrát a sžít se nejen hudebně, ale i lidsky. S novou, čerstvou energií jsme se pak pustili do tvorby nového materiálu. „Absolutno“ je tedy v mnoha směrech opravdu výjimečnou nahrávkou.
Ona „Továrna na Absolutno“ je nejen skorotitulní věc, ale i román Karla Čapka. Vy jste tuto knihu přenesli do většiny skladeb na novince. Kdy a proč jste se rozhodli v textech čerpat právě z Čapka?
Nápad na celý koncept vznikl zhruba v půlce celého procesu. Bylo na čase vymyslet název desky a jeden z titulů, který mi jen tak mimoděk prolétl hlavou, byla právě Továrna na Absolutno. Vůbec jsem neměl tušení, o čem román pojednává, líbil se mi jen ten název. Ale jak jsem se pustil do čtení, byl jsem naprosto fascinovaný, jak to přesně sedí do toho dnešního korona-kolotoče. Naprosto aktuální popis snadné manipulace s lidskou myslí a názory, honba za bohatstvím za jakoukoli cenu a šíření rozbrojů a rozdělování společnosti pod rouškou dobra. Je snad něco aktuálnějšího? Naše interpretace „Továrny na Absolutno“ na dnešní korona-dobu sedla jako prdel na hrnec. A jelikož mám rád dvojsmysly, tak jsme to upravili na naše „AbsolutNO“. Tedy „Absolutní NE“ takovému vymývání mozků a manipulaci.
Byla tvorba desky těžší z důvodu jejího koncepčního zaměření?
Divil by ses, ale právě naopak. Když už jsme měli jasně dané téma a směr, šla nám tvorba jako po másle. Bylo to nesmírně inspirativní, a to nejen po stránce textové, ale i Honza chrlil jeden skvělý riff za druhým. Když jsem nastínil na zkoušce zvažovaný koncept, uběhly asi jen dvě hodiny a měli jsme většinu titulní skladby „Továrna na Absolutno“ pohromadě. Múzy jednoduše začaly neodbytně kroužit nad naší zkušebnou. (smích)
A jaké byly další inspirace při tvorbě textů zbývajících skladeb? U skladby „Křídla vran“ mám kupříkladu pocit, že je částečně i o lítosti nad tím, jak člověku některé šance utekly mezi prsty.
Pecka „Křídla vran“ je jedna ze tří skladeb na desce, které jsou mimo výše popsaný koncept. Tady jsem se musel vypsat ze ztráty jednoho našeho kámoše, který bohužel po dvou letech prohrál svůj boj se zákeřnou nemocí. Možná to bude znít jako jedno velké klišé, ale když sedíš v kostele a koukáš na fotku nad rakví, tak člověku leccos dojde a srovná si to v hlavě. Ať chceš nebo ne, jsou okamžiky, které s tebou zacloumají. Snad tam někam nahoru skladba na „Křídlech vran“ doletí.
Název alba „Absolutno“ mi do hlavy přinesl ještě jednu myšlenku. Dá se totiž vztáhnout i na vaši hudbu, která je absolutně ryzí rocková, metalová. V tomto ohledu si dovolím tvrdit, že jste mnohonásobně překonali „D-Generaci“. Souhlasíš?
Díky za tvoje slova, protože i my jsme toho názoru, že jsme skočili o velký kus dál. Ať už mluvíme o přitvrzení celkového soundu, hudební a textové složce, vynikajícím výkonu nového bicmena Davida, obalu a vůbec celé grafice plus klipech z dílny Davida Havleny. Dohromady jsme se oproti minulosti posunuli o level výše. Nahrávání probíhalo tradičně u nás v jablunkovském GM-ku, ale výsledný mix, včetně analogového masteringu, provedl Vašek Dreiseitl z hranického Bomb Jack studia. Je to fakt masakrální sound!
Nejsem až takový filmový fanda, abych poznal, ze kterých snímků jste použili úryvky, které na desce plní role inter a outer.
Kniha „Továrna na Absolutno“ se zfilmování ještě nedočkala, ale audio verzi Čapkovy knihy bravurně namluvil Karel Höger. A i když se to nezdá, sestříhat z cca tří hodin nějakých šest hlášek, které by se nám hodily do krámu, byla taky mravenčí práce.
Vir momentálně ustupuje, snad se vrátí i koncerty. Jak v tomto ohledu plánujete prožít letošní léto, případně podzim, pokud se zase něco nepřižene?
Vidíme to nadějně. Po uvolnění restrikcí se začínají probouzet i organizátoři různých akcí a vypadá to, že léto opět strávíme na pódiu, což je pro nás nejpřirozenější místo. Velké akce, které se musí plánovat s minimálně ročním předstihem, se asi letos ještě nerozjedou v takové míře, jak bychom si přáli. Ale třeba na Ostravě v plamenech po boku SODOM, RAGE, KISSIN’ DYNAMITE nás určitě uvidíte. Už se nemůžeme dočkat, až do Vás pustíme naše „Absolutno“!
Diskografie:
2007 - Price for the New World
2009 - Zodiac
2012 - Never Stop
2017 - D-Generace
2021 - Absolutno
Sestava:
Jan Šotkovský – zpěv, kytara
Petr Caputa – baskytara
David Janáček – bicí
Autor: Jan Kozák