Některé kapely prostě mají cit pro pojmenování, které zaujme na první pohled. Mně se tak stalo při zachycení prvního alba kvarteta zpoza řeky Moravy, BESNA. Ještě než začaly do mých uší proudit úvodní tóny alba „Zverstvá“, představoval jsem si, jak asi bude album znít. Pocit, jaký jsem už chvíli nezažil a který byl ještě umocněn pohledem na velmi neortodoxní přebal. Žádné logo, žádný název, jen černou barvou vyvedená anonymní děvucha v kroji s parožím na okrovo-vyblitě hnědé, antitezi metalových barev. Slušná odvaha od mladých Bratislavanů a příslib závanu aktuálního trendu v post-sektoru black metalu. Delší stopáž jen šesti písní mé úvahy o žánrovém zařazení jen potvrzuje. Ambientní zvuk tekoucí vody a hromu a již nastupuje melancholická akustická kytara rozeznívající temně romantické duše všehomíra. Stejně jako horský, i „L’adovec“ BESNY postupně sílí a rozvine se v mohutnou post-metalově zabarvenou blackovou šíři. Vrstvené kytarové linky budují útrpně chytlavou melodii, aby se v nečekaném progresivním zákrutu stočily do jiných vod. Trhaně naléhavý vokál dvojky Samo + Martin si bere sílu ze snílkovské rozervanosti. „Pod ľadom v temnotách, vľúdnosť je ukrytá, krehká, utláčaná, lavínou slov.“ Štúr s Kollárem by měli z chlapců jistě radost, kam se jim povedlo rodný jazyk posunout. Píseň po prvním gradačním vrcholu upadá do naoko klidnící letargie, přesně po vzoru jejich západních kolegů, aby se opět rozvinula v tepavém grand finále. Hall efektem ověnčené kytary pak unáší myšlenky daleko od všeho lidského a teplého. Podle vzoru „L’adovce“ se odehrává i zbylých pět kompozic. Dynamické písně střídají polohy zmaru a těžké melancholie se siloplnými nebo siloprázdnými proklamacemi křičenými proti větru nepřízně, doby, smutku či jen tíhy života. Krom kytarových stěn plných extatických vrcholků a hlubokých proláklin vyzdvihuji i bubenickou sekci, která dodává hudbě pevné kosti. BESNA je posléze obaluje vláčným i nepoddajným metalovým masem a celek dosahuje vysokého stupně kompaktnosti. Niterné, osobní a zádumčivé texty čerpají částečně ze slovenské slovesnosti, jak možná odkazuje i děvčica z přebalu, a částečně ze širokých duší prešpurských poetů, které jizví, ale i krášlí prosté žití života. BESNĚ se povedlo nahrát album, jaké klidně mohlo přijít z kterékoli západoevropské země, a já doufám, že se jim povede středoevropský kraj sjezdit křížem krážem. Pravá síla jejich hudby se projeví až při živé produkci. „Zverstvá“ jsou totiž debut jak ze žurnálu!
Tomáš Vítek
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.