BIKKINYSHOP z Králova Dvora ukázali
na svém druhém dlouhohrajícím albu „King‘s court“ (pojmenovaném podle jejich
domovského města) větší sklony k elektronice a melodičnosti než tomu bylo
na jejich předešlých nahrávkách. Tahle parta nepředvádí crossover tak, jak je
v současnosti úplně zvykem. Growling střídá čistý zpěv, v muzice se
objevují prvky core, ale i melodického rocku a to všechno je okořeněné
elektronikou, to ano. Jenže BIKKINYSHOP se nebáli v experimentech se
samply zajít ještě dál a umístit na desku jednu až taneční píseň. Do toho si
přizvali spoustu zajímavých hostů a svému dílku vtiskli vlastní tvář a rukopis.
„King’s court“ tedy opravdu stojí za to. Popovídal jsem si o něm s bubeníkem
Michalem, zpěvákem Tomem a baskytaristou Martinem…
Na novém albu je znát velké množství
elektroniky. Samply dodávají desce na pestrosti a tvoří velmi zajímavé momenty.
Jakou si myslíte, že hraje elektronika roli v žánrech jako je crossover,
core nebo alternative? Je to nezbytná cesta k modernějšímu zvuku?
Michal: Elektronika určitě přidává skladbě další rozměr. To ovšem
neznamená, že se bez ní dobrá muzika neobejde. My s ní teď hlavně
experimentujeme.
Tom: A pořád jí na desce není tolik, kolik bychom si přáli. Nechali
jsme se při mixu zlomit producentem, že méně je někdy více a prostor přenechali
kytarám. Moderní kapelu určitě nedělají samply, ale hlavně umění vyhnout se
klišé jak u nástrojů, tak ve vokálech. Tohle samozřejmě nepřijde lusknutím
prstu – někomu je z hůry dáno, jinému ne. Nebo to chce čas. Na druhou
stranu, elektro dokáže vnést do tvorby svěží vítr, a to bez ohledu na
žánr.
Martin: Hodně také záleží na tom, jestli se hudba dělá separátně a
dodatečně se něčím „pouze“ podbarví, či zda už se při skládání myslí na to,
v jakých pasážích by mohly hrát samply prim. Snažíme se o to druhé.
Jako první vlaštovku vaší dlouhohrající
novinky jste vypustili singl „Stalker“. Proč padl los zrovna na tuhle skladbu?
Myslíte si, že sama o sobě nejlépe napovídá, o čem vlastně celá deska je?
Tom: O obsahu téhle desky by asi jediná skladba vypovědět
nedokázala – alespoň v to doufám, vzhledem k naší snaze o
rozmanitost. Popravdě jsme singl pustili ven jako poděkování fanouškům za
trpělivost při protahující se práci na albu. Věřili jsme v její potenciál
zaujmout díky tempu, poměru řvaní a čistého zpěvu i výše zmíněnou elektronikou
širší spektrum posluchačů.
Michal: Určitě se shodneme, že jsme nahráli i silnější skladby.
„Stalker“ byl ale jeden z nejnovějších počinů, hodně odlišný od dřívější
tvorby, a tak padla volba na něj.
Na „King’s court“ se podílela také řada hostů. Jmenuji například Dana Kurze
z ATARI TERROR nebo Hynka Tomana ze SUPPORT LESBIENS. Jak moc je podle vás
jejich vliv znatelný na celkové podobě desky?
Tom: Kurzík se nám vyřádil „jen“ na coveru Adele, kterému dle svého
zvyku dodal totální koule. Oproti tomu Hynek de facto komplet nabíral kytary +
dvě krátké pasáže sám nahrál. Trochu jsme se ze začátku báli, aby nám
z toho neudělal pop, ale zbytečně.
Michal: Velký vliv na výsledek měl i Vanja z THE.SWITCH,
tvůrce některých samplů. Všichni jmenovaní jsou profíci a za jejich otisk na
desce jim patří dík.
Z vaší hudby je znát, že jste
otevření mnoha žánrům. Píseň „King is dead“ je dokonce založená vysloveně na
elektronice. Jedná se jen o takový úlet nebo chcete do vaší muziky po*stupně
zakomponovat i více prvků taneční hudby?
Tom: Ze začátku šlo spíš o pokus. Chtěli jsme přijít s něčím,
co bude lidi pod pódiem bavit a svádět k pohybu. Laborovali jsme, kudy se
vydat, bavili se o návratu k hutnosti let dávno minulých. A pak přišel
někdo s tanečními prvky a najednou to celé zapadlo do sebe. Takže jsme
vkročili na pole neorané a vyplatilo se.
Martin: Je to bez debaty nejlépe zahraná věc na desce a
plnohodnotná skladba, která slaví úspěch u našich příznivců a přátel. Do
budoucna bychom se toho chtěli držet častěji – což ale neznamená, že bychom
mínili ubrat na syrovosti.
Michal: Každopádně máme v kapelním archívu poměrně dost čistě
elektro songů, takže je z čeho brát. Nechtěli bychom ale ztratit svůj
přirozený rukopis, takže nebudeme tlačit na pilu a necháme věci dozrát.
Na vaší desce se také vyskytuje cover hitu britské popstar Adele „Set fire
to the rain“. Jak nakonec došlo k tomu, že jste si vybrali
k předělávce zrovna tuhle skladbu? Představuje pro vás něco specifického
nebo jste chtěli jen zkusit předělat do svého stylu něco z úplně odlišného
žánru?
Martin: Bylo to vůbec poprvé, co jsme vstoupili na tenký led cover
verzí. Tipů na předělávku něčí původní tvorby jsme měli hodně, ale vyhrála
Adele, se kterou přišel kytarista Stevie.
Tom: Celé to vzniklo na základě našeho přizvání na festival do
Hrabové. Podmínkou účasti bylo zahrát alespoň jeden cover, „aby se lidi
chytili“ a my si řekli proč ne? Když pominu, že Adele respektujeme, i když neposloucháme
vyloženě tenhle styl, její tvorba je zkrátka nepřeslechnutelná. A my chtěli
předělat něco, co bude publikum znát a zároveň patří do jiného ranku, než náš
materiál. Pokud bychom se vrtali v metalových interpretech, hrozilo by, že
se vlastní invence ve výsledku posluchačsky utopí. Takhle je ale hned
slyšitelné naše pojetí, a přestože se to hudebně od originálu liší, každému
v mžiku dojde, o co kráčí.
Novinka nese jméno „King’s Court“ podle města Králův Dvůr, které je vaším
sídlem. Chtěli jste tak místu, odkud pocházíte, vzdát hold nebo jste ho tím
chtěli trochu popíchnout? Kombinací názvu s obrázkem na přebalu mi to
nepřijde nějak nepravděpodobné…
Michal: Králův Dvůr je město s dlouhou a zajímavou historií,
na němž se bohužel hodně podepsala průmyslová výroba. Dnes tak působí spíše
depresivně, což jde trochu ruku v ruce s naší hudbou a přebalem
desky. Nešlo nám ale o patriotizmus, ale spíš o upozornění na kořeny.
Martin: Jde totiž o rodné město BIKKINYSHOP. Skoro všichni jsme tu
žili, máme tady zkušebnu. Deska pro nás hodně znamená a vnímáme ji jako kapelní
přelom, takže jsme okamžitě souhlasili, když Tom přišel s nápadem
pojmenovat ji právě tak.
„King’s Court“ předcházelo EP „How I met
your murder“, které načalo, o čem asi následující LP bude. Chcete na vaše
poslední dílko navázat rovnou další dlouhohrající nahrávkou nebo nejdříve
naznačíte vývoj vaší tvorby opět krátkohrající deskou?
Michal: EP bylo hlavně uzavřením jedné kapitoly po Tomově příchodu.
Udělali jsme si jasno v tom, co nás baví a s kým chceme
spolupracovat. Pak přišlo poměrně plodné období, jehož výsledkem je LP.
Momentálně jsme zas v procesu tvorby novinek. Singl nebo EP tak nelze
vyloučit. Závisí to ale na mnoha faktorech.
Tom: Vše se odvine od toho, jak rychle z nás materiál poleze a
jestli vůbec projde sítem. Pravda je, že EP je cesta, kterou se teď kapely
hodně vydávají – po hříchu hlavně kvůli penězům. Udělat desku s dobrým
zvukem a zařídit vše okolo, to znamená investovat desítky tisíc. A jíst se
musí, jestli mi jako rozumíš.
Před prázdninami jste se zmínili o
přípravách videoklipu. Ví se už blíž, kdy by měl spatřit světlo světa a můžeme
se v něm těšit na něco speciálního?
Tom: Každý druhý, komu položíš tuhle otázku, ti samozřejmě kývne na
to, že se fanoušci mohou těšit na spoustu vychytávek, apod. K tomu bych za
nás suše prohlásil, že se budeme snažit udělat řemeslně dobré video, ve kterém
nebude jen „klasicky“ poskakovat kapela budící dojem, že se nejlépe na světě
„paří“ právě na její hudbu a určitě ušetříme diváky zpomalených záběrů na údery
do vyleštěných činelů, na kterých stojí voda. Chtěli bychom tomu vtisknout
nějakou myšlenku. Možná i proto to řešíme na více frontách – jednáme se
zkušenými filmaři a zároveň připravujeme klip svépomocí. Na hollywoodskou
produkci nejsou zdroje, ale určitě to natočíme tak, abychom měli na začátku
října čisté svědomí.
Můžeme se těšit na nějaké tour na podporu desky? Případně, ví se už nějaká
konkrétní místa a data, která můžete prozradit?
Tom: Tour momentálně připravujeme a v době vydání tohoto
článku už poběží. Máme tam nějaký Železný Brod, Litvínov, Ostravu, atd. Kdybych
měl vypíchnout jednu akci, tak to bude Aftershock HC & Crossover night v
pražském Chapeau Rouge, kde 16. listopadu zahrajeme spolu s dalšími čtyřmi
spřízněnými kapelami. Kdo dočetl až sem a chce vypotit pár kilo, bere pastelku
a poznamenává si do deníčku. Všichni jste srdečně zváni!
Sestava:
Tom - zpěv; Michal – bicí; Martin – basová kytara; Stevie – kytara
Diskografie:
2007 Land of the lost fisherman
2010 Fight club (singl)
2011 How I met your murder (EP)
2013 King’s court
Jirka Štraub
http://bandzone.cz/bikkinyshop
http://bikkinyshop.sweb.cz/