Jak se lišila práce na novince od práce na „Leave a Message“? Radek: Už jenom tím, že jsme oslovili Armina (vlevo). To byla hlavní změna oproti předchozímu albu. Minulou desku vzal na sebe roli producenta Hynek. Ale to není úplně role producenta, protože Hynek je v kapele. U producenta je krom umu a schopností také důležité, aby nebyl ve skupině. Aby měl odstup. Byla velká změna dát velký kus důvěry někomu a doufat, že to dobře dopadne, což naštěstí dopadlo, ale je to vždycky trochu vabank. Doufáš, že jsi vybral správně a že myšlenky producenta ti budou blízké nebo že o nich bude minimálně ochotný s tebou diskutovat a bude hledat nějaké finální řešení. Filip: Byl tam člověk, který z nás dokázal vytáhnout víc. Radek: Producent není jen hudebník, ale i psycholog. Nějakým způsobem si povídáte, řešíte nahrávku, motivuje tě, hecuje tě, říká ti: „Tohle je nic. Musíš to dát líp.“ Hynek: Armin má hudební vzdělání. Je to muzikant, profík a dělal jako host všechny synťáky. Usměrňoval nás, co všechno na album dát a nedat. Samozřejmě probíhaly diskuze, ale jelikož jsme si vizi dopředu řekli, byli jsme naladěni na stejnou vlnu a diskuze probíhaly v pohodě. Vždycky jsme se domluvili. Krásně jste popsali roli producenta. Takových ale nejsou na ulicích stovky. Jak jste hledali někoho dostatečně kompetentního? Radek: Jelikož jsou Čechy malá země, takových producentů tady moc není. A ještě producentů pro styl, jaký jsme chtěli dělat my. Ani si nepamatuju, proč a jak jsme začali pokukovat po Arminovi. Hynek: To bylo jednoduché! Chtěli jsme producenta, který má hudební vzdělání, který hraje na synťáky, ale zároveň je i multiinstrumentalista. Školený muzikant, který nám může pomoct s harmoniemi atd. Na výběr moc nebylo a s Arminem se známe léta. Radek se s ním zná, já také a došlo k tomu, že jsem se s ním potkal na narozkách jeho syna. Děti si hrály, my si povídali venku. Slovo dalo slovo, nějak jsme se o tom bavili a předhodil jsem to klukům ve chvíli, kdy jsme si řekli, že bychom na novinku chtěli nějakého producenta. To bylo ještě daleko před tím, než jsme ji začali dělat. Přemýšleli jsme koho, a když jsem přišel s Arminem, Radek řekl, že to není vůbec blbý nápad, že toho kluka zná a je šikovný. Splňoval kritéria, jaká jsme od producenta chtěli. Dali jsme s ním řeč, začali jsme se ladit na jednu vlnu a nakonec to takhle dopadlo. Ale také to byla odysea na delší lokte, než jsme se rozhodli, že chceme někoho třetího. Czenda: Nezažil jsem ještě tolik producentů, ale pár už jich bylo a vím, že to musí být nejen skvělý muzikant a člověk s nějakým přehledem, ale i osobnost. Protože ve chvíli, kdy ti přijdou muzikanti do studia – jsou v přesile –, snažíš se je přesvědčit o nějaké cestě, kam chceš skupinu a album posunout. Musíš být tedy i taková osobnost, abys je přesvědčil. Hynek: Musí probíhat vzájemný respekt. Czenda: Jinak tě kapela umlátí. I když přišla s tím: „Tady ti dáváme volné ruce a chovej se tady jako doma.“ Ve finále je největší průšvih producenství, když se skupina tváří, že producentovi volnou ruku dá, ale pak mu ty jeho sváže tak, že nemůže ani nic udělat. Proto jsme i po nějakých debatách z Martina vycítili, že má naši důvěru a respekt. Občas ve studiu dojde i k nějakým kolizím, výměně názorů, neshodneš se s producentem a musíš tomu člověku věřit natolik, že když řekne: „Ne, hele, fakt se mýlíš. Musí to být takhle,“ tak mu odpovíš: „OK, věřím ti.“ Je to těžké, protože album je TVOJE dítě. Hynek: Pak poznáš až když je album hotové, jestli měl producent pravdu nebo ne. Czenda: Když ten člověk není osobnost, řekneš mu: „Ne, předělej to, jak to chci já. Platím tě.“ Je to alchymie. Musí to sednout i lidsky. Musí si sednout ega. Sice jste ho oslovili vy, ale najednou přijdete do studia, je tam někdo pátý a začne do toho mluvit. Jak dlouho trvalo, než jste si při práci sedli? Hynek: Když jsme přišli do studia, důvěra už probíhala. Už jsme byli rozhodnutí, že do toho jdeme. Předtím jsme si popovídali o tom, co z toho chceme dostat a postupně jsme šli k cíli. Proběhli dvě natáčecí session. Čtyři dny trvala první – červenec, pět pecek - a čtyři dny druhá – srpen, pět pecek. Pak se ještě dotáčelo. Nahráli jsme základy. Mezitím se editovalo, stříhalo, produkovalo, vymýšlelo, točily se zpěvy atd. Byly to zhruba dva měsíce práce.
„K.I.D.“ je zkratka „King Is Dead“. „Kid“ znamená dítě. Jaký to má vlastně význam? Hynek: Asociací je víc. Dítě. Nějaká etapa skončila, nějaká začíná. Název vymyslel Radek. Zaplaťpánbůh, jelikož vymyslet jméno byla také odysea. To je vždycky. Když to plácnul v dodávce, dávalo to smysl. Czenda: Minoritní asociace je ta, že to znamená „dítě“. Už jsou tu z nás tři otcové a jedno dítě. (Smích) Muzikanti jsou děti. Co si budeme vykládat. Hynek: Deska může být naše dítě. Czenda: Přesně tak, ale ještě hraje roli zkratka věty „Král je mrtev, ať žije král.“ A to je spíš to, co jsme tím chtěli říct. Zaprvé přijímáme výzvy. Viz. třeba čeština. Pak je tu výzva, že chceme udělat lepší desku, než byla ta předešlá. Král je mrtev – stará deska je mrtvá. Ať žije král – nové album je tady. Nemá smysl říkat všechny asociace. Ať si lidé trochu zapřemýšlí sami a najdou si nějakou svou vlastní interpretaci. Má to spoustu rovin a mohli bychom je tu házet, ale ty jsou mezi námi. Jsou tu výzvy, etapy. Tak to v životě chodí. Je to nějaký koloběh života. Něco umře, něco nového se narodí. Když jsem poprvé slyšel zkratku „K.I.D.“, říkal jsem si, jestli nechcete vyřešit název dvojjazyčného alba tím, že se snažíte udělat univerzální zkratku jak anglického, tak českého sloganu. Radek: Je pravda, že minimálně já jsem chtěl mít název, který nebude znít anglicky. Už proto jsem přemýšlel o zkratkách, protože je mám rád. Hynek: Samozřejmě jsme si říkali, že ten název musí každý umět vyslovit. „Kid“ řekne každý. Nebude ho nikdo komolit, když o něm bude psát nebo o něm bude mluvit v rádiu. To jsou také docela důležité věci. Název je zapamatovatelný a vizuálně krásně zpracovatelný. Trika, scéna na koncertech, včetně logotypu koruny, v níž je schovaný název „K.I.D.“… Je to hlavolam, proto jsme udělali na Facebooku soutěž, jestli podle loga někdo uhodne, co to je. Nakonec to opravdu někdo uhodl. Dostane CD. Dává to smysl. Je to vizuál, který bude album provázet po dobu, co ho budeme propagovat a dá se z něj vycházet jak na upomínkových předmětech, tak při scénografii. To se mi všeobecně líbí na rockové muzice. Dává se pozor, aby všechno fungovalo, aby trička vypadala dobře, aby scéna korespondovala s přebalem alba, aby lidi viděli to, co mají vidět. Hezky fungují protiklady. „King Is Dead“ evokuje smrt. „Kid“ zrození. Czenda: To také. Hynek: Všechno to secvaklo s názvem. Radek načmáral na ubrousek logo, které vypadalo jako obrácená královská koruna. Když to grafik (Dan Kurz, mimochodem zpěvák KURTIZÁN Z 25. AVENUE, ATARI TERROR a NOSTRRROMÖ - pozn. autora) dostaljako podklad, říkal, že je to super a za dva dny nám poslal návrh obalu. Czenda: Grafika se mu povedla geniálně. Je to vlastně oslava života a smrti.
Sestava:
Josef Czenda Urbánek – zpěv
Hynek Toman – kytara
Filip Fendrych – kytara
Radek Tomášek – bicí
Václav Vávra - baskytara (stálý host) Diskografie: 1993 So, What? 1994 Medicine Man 2001 Regeneration? 2002 Tune Da Radio 2004 Live (DVD) 2004 Midlife 2006 Euphony And Other Adventures 2007 Greatest Hits 1993-2007 2008 Soundtrack Máj 2008 Lick It 2009 Soft Collection 2011 Homobot 2013 Leave a Message
2015 K.I.D. http://www.supportlesbiens.cz/