Nemám velký přehled o slovenské pop-kultuře, ale nedivil bych se, kdyby černým koněm mezi nežádanějšími tamními interprety byla bratislavská formace MALOKARPATAN. Úspěch MALOKARPATAN je nepřehlédnutelný: v zahraničí o nich mluví undergroundový i méně undergroundový metalový tisk, kapela objíždí evropské kluby, vloni si dokonce zahrála na významném holandském festivalu Roadburn. Úspěch skupiny tkví v tom, s jakou suverenitou umí slučovat vlivy z osmdesátkového extrémního i melodického metalu do celistvého, neotřelého výrazu. MALOKARPATAN mají v osmdesátkovém metalu zapuštěny kořeny velmi hluboko, nebrání jim to ale v tom vytvářet svébytnou muziku. A šarmem neoplývá jen muzika: komu by neučarovaly přebaly se slovanskými folklorními motivy buď v lidovém stylu či po vzoru klasických ilustrací Arthura Rackhama, nebo názvy písní jako „V okresném rybníku hastrman už po stáročá vyčína“.
„Krupinské ohne“ je třetí řadové album bratislavského kvintetu a druhé, které vychází pod irským labelem Invictus Productions. Je to také jejich první na slovo vzaté konceptuální album, jehož tématem jsou čarodějnické procesy v obci Krupina v 17. století. Album se co do struktury ale i svým soundem inspiruje klasickými prog-rockem sedmdesátých let: kromě řízných proto-black a speed metalových partů jsou tu i atmosférické vsuvky, songy jsou vesměs dlouhé a plné dynamických posunů. Samply s filmovými dialogy a orchestrální hudbou dodávají albu snovou, lehce morbidní atmosféru. Každá píseň zaujme výraznými, zapamatovatelnými riffy a sólovými melodiemi, a také zajímavou strukturou. Třeba úvodní epický song „V brezových hájech poblíž Babinej zjavoval sa nám podsvetný velmož" od pomalého rozjezdu, v jehož riffu a doprovodném vokálu se nezapře vliv BATHORY, přejde do agresivního, proto-black metalového běsnění. Závěr, který přijde po košaté a elaborované atmosférické vsuvce, je velmi živý a melodický.
Síla tvorby MALOKARPATAN je právě v mnohovrstevnatosti a promyšlenosti: jejich hudba spojuje přímočarou agresivitu, chytlavost a melodickou květnatost (jen si poslechněte power metalový refrén v závěrečném songu) s atmosférou, která by se dala krájet. A všechny tyto nápady jsou spojeny do celků, které jsou víc než souhrn jejich prvků. Zvuk tohoto alba, které bylo natočeno v pražském studiu Hostivař, je živý a dynamický. „Krupinské ohne“ je nepochybně jedna z česko-slovenských metalových událostí roku.