Asi každý našinec, kdo alespoň trochu sleduje českou extrémní scénu, se musel setkat s jihočeskou formací AVENGER, která již od raných devadesátých let po svém ctila odkaz tuzemské ikony černého kovu MASTER’S HAMMER. Když si volyňská parta kolem bratrů Rámuse Mecáka a Honzy Kapáka nadělila k pětadvacátému výročí paradoxně rozpad kapely, dalším společným hudebním krokem byl vznik BOHEMYST. Srpnové debutové album „Čerň a Smrt“ má už dle antiletního názvu potenciál vykouzlit zapovězené magické obrazce a na alchymistických křivulích vyextrahovat nokturnálně temnou látku. Nejmenovaný klasik při své pouti Evropou měl kdysi pravit: „Když jsme se přiblížili k hranícím země české, hovor se přirozeně stočil k okultismu.“ Bohemia měla od nepaměti pověst tajemného místa, kde nejrůznější spiritisté a mystikové v útrobách křivolakých uliček historických měst provádí skryté seance, duchařská sezení a astrologická pozorování. Zčernalou tradici tradičních hermetických nauk drží v šumavském podhůří při životě právě spolek BOHEMYST, který své hudební substance čerpá rovným dílem z flakónu s popiskou black a z ampule smrti, což skvěle dokumentuje rozvrstvení vokálních technik. Trudný žánrový kříženec mistrně mísí škrábavé havraní skřehotaní s brutálně mohutným deathmetalovým growlem. Ostrý metalový hrot smáčí svou špici v černočerné tekutině na dně kalamáře a vzácným kaligrafickým rukopisem šrafuje disharmonické kytarové vzorkování a halucinační harmonie za vydatného přispění groteskního souzvuku klavírní klaviatury. Vznikají tak obskurně nádherné motivy jako v útrpném rekviem „Nekromantika“, které graduje sbor zkormoucených hlasů bez jiskřičky naděje, nebo závěrečný vál „Zvrácenosti zvědavosti“ s imaginativním textem, co čeří lidskou mysl. Jméno MASTER’S HAMMER ožívá nejsilněji ve skladbě „Kosti“, jejíž neklidná orchestrace, charakteristicky ujíždějící riff, propletené kytarové linkování i rurální lyrické zasazení dokonale evokují náladu první blackmetalové operety „Jilemnický okultista“ z pera pana Františka Štorma. Celkově se však BOHEMYST mohou pyšnit naprosto svébytným extrémním materiálem, který navzdory názvu kapely hravě obstojí nejen v dolině mezi Šumavou, Krkonošemi a Krušnými horami. V roce 1873 byl Brit Joseph Jagger prvním člověkem na světě, který použil technicky špatně nastavené kolo rulety. Jaggers a jeho šestičlenný tým pečlivě prozkoumali všechna kola u ruletových stolů v kasinu Monte Carlo a zjistili, že jedno z nich je výrazně zkreslené. Hráčům se podařilo využít této vady stolu a
vyhrát více než 325 000 dolarů, což byla na poměry roku 1873 astronomická částka.
Ondrowik Šmilauer
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.