Tvůrci černé vlastenecké komedie Ďáblova sbírka nabízejí na platformě Startovač netradiční cenu své crowd funding kampaně – zatčení hlavního dárce ve Vatikánu.
„Přímá akce ve své nejčistší podobě. Staňte se součástí dějin nezávislé české kinematografie i dějin církevních. Obojí se začíná psát právě teď. Nechte se s námi zatknout ve Vatikánu!" Takto vyzývají autoři budoucího herce donora pro roli kardinála. Přestože vědí, že jim jeho scény s největší pravděpodobností nebude dáno nikdy dokončit. Vlastně s tím dopředu kalkulují. Hodlají se s ním doslova nechat sebrat před kamerou uprostřed natáčení ve svatém městě.
Odměna je součástí sbírky na dokončení druhého autorského filmu Marka Dobeše (Jan Žižka, Kajínek a Choking Hazard), kterou v těchto dnech na podporu snímku Ďáblova sbírka rozjel na platformě Startovač.
Dalšími cenami jsou VIP vstupenky nebo předměty, které si zahrály ve filmu jako tajné dokumenty z osobního archivu Adolfa Hitlera o jednání vedoucím k jeho nesvatému podpisu konkordátu s Vatikánem. A také rekvizity z dvacet let staré zombie komedie Choking Hazard. Pravá skládací slepecká hůl dotýkaná v roli slepého guru osobně Jaroslavem Duškem, rakev zombie myslivců nebo sekyrka superzombivce Ondřeje Neffa.
Akce s hlavní cenou, výletu na zatčenou do svatého města odkazuje k natáčení, které tu realizoval Marek Dobeš s hvězdou Kolji, Silvií Šuvadovou. Ta si měla na Svatopetrském náměstí tajně vyměnit kontraband s mužem v kostýmu vysokého církevního hodnostáře. Scénu ale nestihli dotočit, když je zatkli policisté, kteří se tam v převleku za turisty běžně pohybují. Odvedli ji spolu se štábem na stanici a prohledali ji od falešného těhotenského břicha nahoru, a to včetně obsahu podprsenky. Zatímco Barrandovská rekvizita – gravidní bříško byla filmařům vrácena, na církevní kostým včetně masivního kříže i prstenů dosud marně čekají. „Natáčeli jsme v ulicích Říma, kolega v kardinálském kostýmu, já s falešným těhotenským břichem... Když jsme se přesunuli do Vatikánu, zpozorovali nás dva muži v civilním oblečení. Záhy k nám přišli, byli jsme malý, šestičlenný štáb. A všechny nás odvedli na policii, " vypráví herečka se smíchem. Tehdy ale pro ni bylo zatčení a následný ostrý výslech pořádným šokem. Filmaře pak nejvíc překvapilo, že ani po letech nesplnil Vatikán slib, že kostým, který si tvůrci oficiálně vypůjčili ve Fundusu Barrandov, bude vrácen.
Marek Dobeš na téma hlavní ceny crowd funding kampaně, ve které se filmoví diváci žádají o příspěvek na dokončení filmu prohlašuje „Je to výzva odvážlivcům, kterým v intencích tématu našeho filmu říkáme ono Masarykovo okřídlené »Nebát se a nekrást.« Vyražte s námi do Vatikánu, vydejte se po stopách filmařů a nechte se zatknout tam, co jsme před třem lety byli zadrženi my. To vše v převleku za kardinála. Následně tam společně získáme zpět odcizený barrandovský kostým kardinála, který nám tajní zabavili a přes mnohá ujištění dosud nevrátili. Vydáme se vzít z Vatikánu do Prahy, co nám patří."
ŘEKL O FILMU JAN HŘEBEJK
„...Ďáblova sbírka přinese slušnou porci naprosté tvůrčí svobody... Hodně mi to sedlo!"
Jan Hřebejk, Twitter
celé znění zmínky Jana Hřebejka
„V Čechách znám pouze dva tvůrce, kteří jsou schopni natočit opravdu punkový film, který má humor a smysl: Pavla Göbla a Marka Dobeše, jehož Ďáblova sbírka přinese slušnou porci naprosté tvůrčí svobody... Hodně mi to sedlo! Děkuju za zážitek. Vážně se mi Ďáblova sbírka moc líbila! A trochu tu svobodu »závidím«."
SYNOPSE
Tři muži se chtějí zapsat do české historie. Jeden filmař cítí příležitost. A mezi nimi dívka, rozhodnutá odhalit tajemství zmizelého otce.
Richard Bartyzal věřil, že je pouhý krok od objevu důkazů spolupráce mezi nacisty a Vatikánem.
S přáteli chtěli najít osobní archiv Adolfa Hitlera údajně ukrytý za květnového povstání českých vlastenců. A slavnostně ho odevzdat státu. Nyní jsou nezvěstní. Policie je viní z loupežného přepadení i vraždy.
Petře Bartyzalové zbývá jediná možnost. Prostudovat materiály, které její otec natočil a vydat se po jeho stopách. Co zjistí, jí donutí přehodnotit svůj vztah k němu.
Hledá otce, aby našla sama sebe.
O PROJEKTU
Choking Hazard byla jen předehra. Druhý autorský film Marka Dobeše Ďáblova sbírka je rána na solar. Absolutně nezávislý projekt, který české televize neměly odvahu podpořit. Vatikán, Adolf Hitler, černý humor, tváře vlastenectví, síla přátelství, stopy předků. To vše a mnohem více najdete v mystery found footage mockumentary černé vlastenecké komedii Ďáblova sbírka.
Proč vlastenecké? Protože si z vlastenectví a jeho různých podob ve filmu děláme legraci. Aniž bychom se posmívali. Stejně jako kdysi v kraťasu Byl jsem mladistvým intelektuálem se superintelektuály z existenciální kavárny U Heideggera a později účastníky kurzů hledání smyslu života v Choking Hazard. Jsme smějící se bestie a doufáme, že spolu s vámi brzy utvoříme Ďáblovu sbírku.
První pracovní projekce to naznačují. Když jsme film divákům v kině BALT, kteří přišli naslepo s tím, že pokud nebudou spokojeni, nemusí v rámci pravidel hry platit, akce se protáhla o hodinovou rozpravu po skončení filmu. Načež zaplatili všichni bez výjimky.
Marek Dobeš neponechal nic náhodě a od námětu pracoval na svém projektu dlouhých deset let. Což u něj ostatně není nic neobvyklého, protože film Kajínek mu zabral roků pět a to na něm byl pouze scenáristou. Připočteme li k náročnosti vzniku filmu Ďáblova sbírka jeho nezávislost a fakt, že nečerpal ani korunu veřejné podpory, přičemž vznikal na takových místech jako je Hitlerovo Orlí hnízdo, Vatikán nebo pískovcové jeskyně pod pražským Prosekem, je jasné, že se jeho kvalita dosahovala především časovou investicí.
Hrají: Bohumír Starý (Jaroslav Mostecký), Marek Matoušek (Richard Bartyzal), Silvia Šuvadová (Zuza Kociánová), Petr Brezáni (Petr Šoltys), Jessica Bechyňová (Petra Bartyzalová), Antonín Kopřiva (Mgr. Antonín Kučera), Brian Caspe (Dei Consilio), Jozef Grondžák (prelát), Jana Třísková (Vlasta Šoltysová), JUDr. Klára Slámová, Martin Simandl (vedoucí archivář), Miroslav Reil (tv moderátor) a další.
Scénář a režie: Marek Dobeš, kamera: Martin Vejbora, střih: Vladyslav Dano, postprodukce: Patrik Velek, zvuková postprodukce: Jiří Melcher, dramaturgie: Mgr. Antonín Kopřiva, Misha Votruba, vedoucí produkce: Jan Hořínek, asistent produkce: Lukáš Sajvera, koproducenti: Josef Mikáska (Red Moon Film), Patrik Velek (Achtung 4K s.r.o.).
HERCI
v hlavní roli dívky, která hledala otce, aby našla sama sebe, si zahrála tehdy mladičká studentka DAMU Jessica Bechyňová (Petra Bartyzalová), kterou režisér Hřebejk obsadil do seriálu Místo zločinu České Budějovice. Další z hlavních hereckých představitelů splňují maximu, kterou si režisér vytyčil – skvělí, zkušení herci, kteří nejsou okoukaní a tudíž jim divák jejich postavy stoprocentně uvěří.
Silvia Šuvadová (Zuza Kociánová) hrála sice v dojemné oscarové komedii Kolja, ale díky pobytu v USA se na dlouho ztratila z radaru filmových fandů. Nyní se vrací coby femme fatale, které spolehlivě uvěříme, že zásadním způsobem zamíchá osudy hlavních hrdinů. Sama herečka o své nové zásadní postavě říká „Zuzana Kociánová je mi velmi blízká. Připomíná mi trochu mně samotnou, trošku tátu a trošku dobu, ve které žijeme obecně. Dnes je totiž absolutně nevyhnutelné mít nějaké takové hrdiny, kteří se snaží vytvořit nový svět. Osobnosti, které se nebojí nahlédnout za oponu. Odhalovat různé formy manipulace. Ostatně, těm se může věnovat i náboženská sekta. A před jednou takovou se moje postava snaží ochránit. Sebe a možná i ostatní. Takže Zuzana Kociánová je v podstatě něco, co mě velmi bavilo a umělecky naplňovalo. Vytvořit charakter takové komplexní postavy, která je lidsky komplikovaná, zároveň tajemná i emocionálně zranitelná, přestože to nedává najevo. Ale zároveň postava, která mění a ovlivňuje věci i lidi okolo sebe. Mám pocit, že každý z nás by měl něco v tomto životě zanechat, co bude měnit budoucnost."
Jedním z nich je i archivář Jaroslav Mostecký (Bohumír Starý), který v jednadvaceti letech pro změnu začínal u jiného klasika českého filmu, Karla Kachyni, v jeho Fandy, ó Fandy. O klíčové postavě filmu Ďáblova sbírka říká: „Je to určitě člověk, který chce překročit svůj vlastní stín. Cítí se hodně opuštěný a tahle seberealizace ho možná zbavuje prázdnoty. Možná se snaží jen nezešílet. Myslím, že v dnešní době je takových lidí hodně. Hledačů přesahu, kteří by chtěli dělat něco nadosobního, ale nenacházejí příležitost. A mnozí ani nemají přátele, se kterými by se do toho mohli pustit. V tom má Mostecký štěstí."
Režisér filmu Ďáblova sbírka, Marek Dobeš, který tomuto zkušenému a přesto stále tváří širší veřejnosti zcela neznámému herci, psal roli přímo na tělo, dodává: „Mirek Starý je extrémně zkušený, fantastický herec, kterého nikdo nezná. A o to mi přesně šlo. Kdysi mi ho představila herečka Simona Prasková a stačilo mi pár minut v jeho přítomnosti, abych pochopil, že přesně herce s takovou mírou autentické energie do svého projektu potřebuji. Začínal jako teenager u klasika žánru, kterému se říká „character driven movie", Karla Kachyni. A hned hrál hlavní roli. Režisér Kachyňa byl proslulý přesným a výrazným postižením psychologie postav, často zachycuje běžné lidské osudy, zajímá jej svět outsiderů. To je přesně to, co jsem chtěl v Ďáblově sbírce mít též. Kdybych měl styl Ďáblovy sbírky ještě víc upřesnit, tak jsem se snažil, aby šlo o průnik Karla Kachyni s Rainerem Wernerem Fassbinderem."
Politický film, crossžánr, mystery, found footage, mockumentary, film se společenským přesahem, vztahové drama i černá komedie, to všechno je Ďáblova sbírka. Příběh tří přátel, kteří cestou za nalezením pokladu ztratili sami sebe, aby v sobě posléze našli sílu čelit bok po boku strachu. Příběh dcery, která hledá ztraceného otce a najde vztah k jeho vizi. A v neposlední řadě příběh moderní historie České republiky.
V dalších rolích uvidíte Marka Matouška (Half Moon) nebo amerického herce Briana Caspe (Králíček Jojo, Carnival Row) nebo JUDr. Kláru Slámovou (v roli sebe sama).
TÉMA
Ďáblova sbírka je typický crossžánr. Pracuje s prvky thrilleru, dramatu i satiry, usiluje o černohumorně vtipný a nepředvídatelný divácký zážitek. Kombinuje moderní žánry found footage a mockumentary s ideovým společenským přesahem.
Na základě příběhu dívky, která hledá svůj vztah ke ztracenému otci, nastoluje film Ďáblova sbírka několik témat. Tím ústředním je rozkrádání národního bohatství. Míněno obecně. Tedy nejen za druhé světové války, kdy nacisté nasadili na krádeže v protektorátu dokonce dvě specializované služby, ale též v době komunistické diktatury a částečně i v demokratickém moderní minulosti, tedy při nepoměrném odškodnění církve v rámci takzvaných církevních restitucí nebo individuálním podílu na umlčování naší bohaté historie takzvaným detektoringem, při kterém jednotlivci pročesávají krajinu podobní lidským termitům a se stejně likvidačním účinkem, jaký působí jejich hmyzí předobraz, ji drancují.
Film se věnuje též tématu vlastenectví. Jako s každým citově zabarveným společenským postojem je třeba s ním zacházet opatrně, film Ďáblova sbírka k němu přistupuje s respektem, ale zároveň v kódu ironické nadsázky. Další témata obsažené v podtextu příběhu filmu Ďáblova sbírka jsou přímá akce, síla přátelství, vztah dětí k životní cestě rodičů, národní hrdost a její ideové historické zdroje.