ACID ROW - Až se roboti naučí lejt pivka, tak se začnem bát

Vydáno: 01.05.2024 10:12 - Víťa Magua

Kdo z vás nestihl pražský křest alba stoner punk rockových ACID ROW "Poisoned Mind”, který proběhl zkraje dubna v klubu Futurum, může kapelu podpořit na dalším pražském koncertě 1.května v Dejvické Klubovně ve společnosti italských speed stoner rock’n rollových zběsilců THE CLAMPS. V rozhovoru jsme probrali záležitosti ze života kapely a skrz alkoholovou úvahu se letmo dotkli i spárů v přítmí číhající umělé inteligence.
Historie ACID ROW vypadá poměrně ideálně. Vyhráli jste soutěž, za vyhrané peníze natočili ep, koupili dodávku a vyrazili do světa. Co bylo ve vašich začátcích tím nejtěžším?
Ono to nebylo tak ideální, jak by se mohlo na první pohled zdát. Teprve až po výhře v soutěži amatérských kapel, což bylo cca až po čtyřech letech od vzniku kapely, se začalo něco pořádně dít. Přibyly sice koncerty v ČR a v zahraničí, ale furt to byl celkem boj - nikdo nás pořádně ještě neznal, takže účast na koncertech nebyla kdovíjaká, z malých honorářů jsme tehdy sotva poplatili náklady - většinou jsme spíš hučeli, i ta naše první dodávka vydržela jen pár měsíců.

V roce 2020 opustil sestavu baskytarista David Hlůžek, z kvarteta se stalo trio a basy se chopil Alex. Bylo to proto, že jste na žádného vhodného kandidáta k baskytaře nenarazili nebo jste už byli rozhodnutí, že zůstanete ve třech?
My jsme ani žádnýho nehledali. Prostě jsme si řekli, že to hecneme takhle a uvidíme. Byla to celkem challenge, ale od té doby jsme se v tomhle působení poměrně ustálili. Zjistili jsme, že tady občas platí i pořekadlo: míň hlav víc ví.

Bylo nutno vlivem absence druhé kytary nějak výrazněji měnit aranže skladeb?
Úplně výrazně ne. Samozřejmě bylo potřeba něco trochu předělat, přetransponovat, přearanžovat. Některé party, který hrál Alex, tak vimplementoval do svých partů Dominik a Alex zase spojoval party basový s některýma, který předtím hrál na kytaru - proto někdy jeho basa zní hodně kytarově. To je asi zásadní rozdíl, ale tohle je hlavně záležitost starších songů. Tvorba na “Poisoned Mind” je už věc nové sestavy, tudíž veškeré skládání a aranže písniček se dělalo od nuly a je to znát.

Prošli jste vícero styly, od grunge přes punkové záležitosti až k doomu a stoneru. Čím vás naplňuje muzika, kterou se prezentujete dnes?
Radek: Za mě je super, jak to právě není jenom pomalej stoner, ale i trochu živější kalba. Já jsem vychovanej hlavně na hardcoru, takže mám radost, když dokážem lidi i roztancovat.
Dominik: Myslím, že k tomuhle eklektismu nás přivedli hlavně MELVINS. Jejich muzika je asi ještě hůř zařaditelná a to se nám s Alexem vždycky líbilo, takže když jsme se trochu v hudebním prostředí rozkoukali a našli si naše oblíbený škatulky, bylo jasný, že je musíme začít nějak propojovat.
Alex: MELVINS a BLACK SABBATH jsou pro nás rozhodně velký základ. Jinak obecně, ač metal mám hodně rád, tak oproti klukům jsem v kapele nejmenší metalový element. Osobně jdu naproti víc blues, starýmu rock and rollu a psychedelii, ale právě tyhle fúze nám fungují dle mýho názoru naprosto skvěle!

ACID ROW

5.dubna v pražském klubu Futurum proběhl křest vašeho nového alba "Poisoned Mind". Jak velkou roli na desce sehrál producent Amak Golden?
Do role producenta jsme Amaka dosadit chtěli. Nevíme, jestli se to nakonec produkcí dá nazvat, ale spolupráce byla velice smooth. Kompozičně se žádný výrazný změny neděly, ale je pár míst v aranžích, který nám pomohl doladit. Hlavně nám ale sedl jako člověk, který s námi uměl komunikovat na takový úrovni, abychom ze sebe vymáčkli dostatečný výkony a dokázal nastavit pohodovou atmosféru.

V textu skladby "Secret of Flying" se praví, že "pták narozený v kleci nemůže létat". V čem spočívá ono "tajemství létání" a jaké hlavní poselství si můžou posluchači z písně vzít?
Alex: Tajemství létání v této skladbě spočívá v nalezení, pochopení a uchopení vlastní svobody, která pro každého může mít diametrálně jinou podobu a hranice. Čím více člověk chce být duševně i fyzicky svobodný, tím více se ale na druhou stranu vystavuje velké zodpovědnosti a někdy i nebezpečí, který je s tím spojené. Protože, když se snažíš letět hodně vysoko, můžeš taky spadnout z pořádně velký výšky. Když to ale nikdy nezkusíš, tak může nastat moment, kdy už to nepůjde a budeš toho nadosmrti litovat. Když nad tím zpětně přemýšlím, připomíná mi to trochu refrén “Very Ape” od NIRVANY. Možná, že je tam podvědomě spojení s touhle skladbou. Vůbec by to nebylo divný, protože jako teenager jsem NIRVANU poslouchal docela dost.

Vaše texty často popisují různé stavy vědomí. Může hrát roli při procesu tvorby například alkohol nebo naopak potřebujete čistou mysl pro dosažení požadovaného výsledku?
Alex: To sice ano. Ale když nad tím přemýšlím, tak vesměs tvoříme s čistou hlavou. Rozhodně to nemáme tak, že bychom si vyloženě říkali, že se nutně musíme vylejt, abychom ze sebe něco vymáčkli. Ono by to taky asi v takovým stavu nebylo úplně ono.

ACID ROW

Na jaro jste naplánovali speciální akci pod názvem Black Sabbath Night se zajímavým, doprovodným programem. Prozradíte nějaké podrobnosti o co půjde?
Zatím nic prozrazovat nebudeme. Jen, že se o tom určitě dozvíte, a že to bude velký!

Éterem rezonuje případ první metalové desky vytvořené umělou inteligencí. Jaký je váš názor na tohle téma? Vidíte v AI určitý přínos či spíše rizika, že už v podstatě nerozeznáme hudbu vytvořenou počítačem od skutečnosti?
Radek: To jsem si musel najít a jestli myslíš FROSTBITE ORCKINGS, tak to miluju. To bych přesně poslouchal tak ve dvanácti letech u hraní WoWka a ani by mě nenapadlo, že to je AI generated. Jasně, zní to celé možná trochu dystopicky, ale myslím, že minimálně u některých žánrů chtějí lidi pořád vidět živou kapelu na koncertě místo projekce. Takže asi uvidíme, zatím je to sranda sledovat. Až se roboti naučí lejt pivka, tak se začnu bát.

Propagace aktuální desky proběhne v rámci turné po Česku i zahraničí. Co dalšího nás  s ACID ROW letos čeká?
Dominik: Procestovat bychom s ACID ROW měli opravdu hodně míst a moc se na to těšíme. I tak bychom si ale měli být schopni najít čas na zastávku ve studiu. Letos nás čeká další výzva od SoundCzechu, jejíž výsledkem by měla být monstrózní psychedelická smršť ve spojení s českými OLAF OLAFSONN AND THE BIG BAD TRIP a polskými BÖN. Taky se nám tu ještě tetelí další připravený cover song a chystáme i natáčení dalšího videoklipu v rámci alba “Poisoned Mind”.

Facebook ACID ROW
Instagram ACID ROW
Bandcamp ACID ROW
YouTube ACID ROW
Spotify ACID ROW

Vznik: 2012
Místo: Praha
Styl: stoner rock-punk

Diskografie:
2016 - Bad Delivery (EP)
2018 - Spikes
2021 -The Serpent (SP s SAMAVAYO)
2022 - Afterglow
2022 - Metastases (SP s hosty RED SCALP, EL TORPEDO a FIALOVÝ SAMET)
2023 - Event Horizon (SP s MADHOUSE EXPRESS)
2024 - Into The Void BLACK SABBATH cover (SP s REDZED)
2024 - Poisoned Mind

Sestava:
Alex Fonar - zpěv, baskytara, barytonová kytara, elektrická kytara
Dominik Klesa - elektrická kytara, zpěv
Radek Bacík - bicí


DOPORUČENÉ ČLÁNKY


© 2024 SMILE MUSIC s.r.o. | Prolidi.cz

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
Přepnout na klasické zobrazení