
V současné hudební záplavě je nesmírně těžké získat pozornost přes noc. Zdá se však, že se to enigmatickému spolku DRAUGVEIL podařilo. Bez jakékoli tradiční propagace a pouze s digitálním albem a kontroverzním přebalem dosáhlo album stovky tisíc streamů a desítky prodejů na bandcampu ani ne za měsíc. A to prosím v elitářském žánru black metalu. O jednočlenné kapele z Prahy lze najít jen poskrovnu informací. Zakladatel si říká Jevhen Konovalov a spojil se s převážně dungeon synthovým vydavatelstvím Phantom Lure, aby mu pomohli ukojit hlad po fyzických nosičích a tričkách. Díl instantního úspěchu určitě nese temně romantický a lehce naivní přebal mladého rytíře s corpsepaintem ležícího na růžích. A dále okamžité zvěsti o hudbě a přebalu stvořeném AI, které započaly kilometry diskusí a vzájemného osočování se v rámci strážců trve kvlt a dalších složek blackové policie. Jestli na přebal či hudbu sáhla umělá inteligence, neumím posoudit a je mi to jedno. Fascinuje mě samotný boom a impresivní čísla kapely odnikud, potvrzující sílu bandcampu, algoritmu a online komunity. Syrový blackový zvuk a zvláštní temně melancholická atmosféra se ladně snoubí s melodickou riffáží, howlujícími vokály a skřeky, které nechávají vyznít odér zakletého romantismu s náznakem DSMB. Estetika přebalu se plně odráží i v hudební složce a bez přílišných komplikací tak DRAUGVEIL dosahují kýženého cíle. Možná i pro svou přístupnost a zeširoka otevřené zraněné srdce je album tak masově přijaté mezi mladšími ročníky. Jakkoli hudba nese emblematické znaky druhé severské vlny a neurvalost čirého black metalu, nabízí písně něco nového a svěžího. Léty ošlehaný blacker pozná vzory a odkazy na starší mistry, ale pro novice může být zážitek naprosto pohlcující. Jemné odstíny dalšího undergroundového žánru, kterému je dobře na bandcampu, dungeon synthu, dokreslují moderně smýšlejícího tvůrce a zavírací vál „When Silence Became My Kingdom“ působí jak od jiné kapely, a přesto naprosto patřičně. Už jen skutečnost, že se něco jako úspěch DRAUGVEIL, byť na malém blackovém poli, udál, mě naplňuje radostí, že i v roce 2025 se dějí blesky z temného nebe.
Tomáš Vítek