Zatímco černý kůň tuzemského zábavního rocku KABÁT piloval v roce 1993 své neopakovatelné kořalkové album „Děvky ty to znaj“, Dušan Vozáry takřka ve stejné době uvažuje takto: „...Proto se bráním představě Boha jako rozhodovatele, ovladatele, hybatele. Jsem věřící člověk, ale nevěřím v něco. Věřím tím, že jsem otevřený budoucnosti, věřím, že všechno tohle někam směřuje a něco k nám promlouvá a my tomu buď jsme, nebo nejsme schopni naslouchat a odpovídat tomu. Existuje střed, ale ten si nepředstavuju jako pevný bod, protože žádný bod není pevný.
Když o tomhle přemýšlím, čím dál silněji si uvědomuji, jak naše myšlení je zaneseno tradicí, že když mluvíme o takových věcech, pořád máme tendenci představovat si právě něco pevného a konkrétního. Snažím se představit si nicotu jako něco, co ještě není a už není, jako bránu, kterou se neustále prochází oběma směry, stále se něco děje, nic nezůstává stejné a jednou provždy. Řečeno radikálně: I Bůh se vyvíjí, společně s tím vším.“
Pro začátek 90. let je typické, že oduševnělý SHALOM i řízný a poživačný KABÁT zastřešuje stejný label – Monitor. A pro současnou českou hudební scénu je ještě příznačnější, že se Petr Muk ze SHALOM i Josef Vojtek z KABÁTU setkávali na muzikálových prknech. Praha je pro někoho malá a český hudební trh ještě menší. Ale to předbíháme.
Obušku z pytle ven
SHALOM během pouhých tří let obsazuje žebříčky se dvěma řadovými alby „Shalom“ (1992) a „Brány vzkazů“ (1994), láme rekordy, dívčí srdce a vyprodává haly. Invenční předělávkou původní olympické hitůvky „Bon soir mademoiselle Paris“ SHALOM výrazně napomohl k reinkarnaci unaveného Jandova kvartetu. Ovšem nezahálí ani druhá polovina původního OCEÁNU – Dušan a Jan Vozáryové vydávají svůj bratrský projekt LORIEN (1993). Dušan Vozáry ve stejném roce přichází s dosud nedoceněným autorským albem „Déva“. Upouští tak od původně zamýšleného projektu s názvem TEL AVIV, stihne ovšem produkovat album kapely JERUSALEM „V kruhu“. Je zřejmé, že pochyby Petra Muka o autorské invenci jeho spoluhráčů nejsou oprávněné. Navíc už v roce 1994 bratři Vozáryové nečekaně se svým undergroundovým idolem Mejlou Hlavsou zakládají temně rockové FICTION. Větší důkaz o tehdejším umu a ambicích všech čtyř původních členů OCEÁNU snad již ani neexistuje. Co je ovšem nezpochybnitelné – už nikdy nedosáhnou jeden bez druhého dřívějšího fenomenálního úspěchu a věhlasu.
Dál ani Muk
Během cesty na další z koncertů SHALOM na zasněžené D1 u Humpolce z auta vysedá Petr Kučera a zmizí v chumelenici. Žádné další společné koncerty s Petrem Mukem už neodehrají. Petr Muk se v roce 1997 vydává logicky na vlastní sólovou kariéru. Jeho očekávané prvé album se však prodalo v počtu kolem 7000 kusů. A pro Muka osobně i jeho label to znamenalo hodně velké zklamání. Debutového alba SHALOM se totiž prodalo jen za první týden 55 000 kusů. A dvě alba OCEÁNU se prodala v počtu sta tisíc od každého – ovšem to jen proto, že se jich nepodařilo na trh dodat dostatečné množství. Petrovi Mukovi zbyl jeho obrovský hlas a cit pro napsání hitové písně. Pro někoho jiného by to bylo hodně. Pro umělce, trápeného nemocí a bulvárem, to není mnoho. Angažmá v muzikálech a televizních zábavných šarádách bylo pro mnohé původní fanoušky Petra Muka cestou do pryč. Přestal jsem jeho tvorbu sledovat. I když – Bůh se vyvíjí, společně s tím vším kolem. Dnes už Petrovi Mukovi v jeho hledání snad lépe rozumím. Věřím tomu, že prostě chtěl dělat hudbu právě tak, jak ji dělal. Jako invenční autor i geniální zpěvák si dovolil i v pevně rozepsaných partech muzikálů tu něco přidat a onde zase ubrat. Mukův kolega z muzikálu Johanka z Arku Kamil Střihavka by mohl vyprávět. Ale co je nesporné – Petrovi Mukovi už na rozdíl od armády původních fanoušků ani OCEÁN, ani SHALOM nechyběl.
V bludišti dnů
V roce 2010 Petr Muk připravuje svoje nejlepší sólové album „V bludišti dnů.“ Znovu zkouší ve sklepní zkušebně s kapelou. Tak jako na úplném začátku kariéry, kdy drhnul baskytaru v punkovém spolku DURAL. Našel si mladší spoluhráče a znovu jej hraní v kapele začíná bavit. A z alba je to sakra slyšet. A navíc se opětovně propírá možnost comebacku OCEÁNU. Petr Muk z takové možnosti není právě nadšený, i když ji nevylučuje. Někdy jednou možná snad. Ale dál už jsou to jen otázky, předpoklady a nenaplněné očekávání. Dál už není nic. Žádné příště. Jen ticho.
Epilog
Petr Muk by se dožil 50 let.
………………………………
Základní diskografie:
OCEÁN:
Dávná zem (1990), Pyramida snů (1991), 2 1/2(1992), remixy – vinyl Haifa (1991) – Jan Vozáry
SHALOM:
Shalom (1992), Olympictures (1993), 5, 4, 3, 2, 1... Shalom! - live (1994), Brány vzkazů (1994)
Sólová a jiná alba:
Petr Muk:
Petr Muk (1997), Jizvy lásky (2000), Dotyky snu (2002), Oh L'Amour (2004), Osud ve dlaních (2005), Slunce/To nejlepší (2007), Muzikál a film (2009), V bludišti dnů (2010)
Dušan Vozáry:
Déva (1993)
Dušan a Jan Vozáryové:
Lorien (1993)
Dušan a Jan Vozáryové s FICTION:
Fiction (1994), Neverending Party - A Tribute To The Velvet Underground (1995), Noc a den (1996)
Petr Kučera:
Eniel (1993), Slunečná (1995)