Ústředním tématem básně je v podstatě smysl života; ideál pracovitého a disciplinovaného Edisona, který díky své píli nakonec prospěl přelomovým vynálezem celému lidstvu, je zde stavěn jako příklad naplněné existence a kontrast k marnému a bezútěšnému bytí hazardního hráče. Velmi působivá je ovšem i forma, která vychází z Apollinairova pásma a soustavným řazením rozličných obrazů a asociací silně dráždí čtenářovu fantazii; tyto sekvence všelijak gradují a jsou prokládány opakujícími se refrény – už samo uspořádání tedy nese patrné stopy hudebnosti. Sám Nezval navíc o básni, obsahující pět zpěvů, kdysi poznamenal, že je „svou stavbou přísná sonáta“. A připočteme-li ještě výrazně zvukomalebné a rytmické jazykové prostředky, je nasnadě, že si Edison o zhudebnění přímo říkal. Onen „zhudebnitel“, Jan Spálený, se nicméně narodil až patnáct let poté, co byla báseň napsána. Vystudoval na konzervatoři tubu a v mládí skládal například popové písně pro skupinu APOLLOBEAT, v níž zpíval jeho mladší bratr Petr. Mimo to působil v Supraphonu jako hudební režisér a partituru „Edisona“ původně vytvořil pouze sám sobě pro radost a z lásky k poezii, ke které má vztah dle vlastních slov „maniakální“. Štos notového papíru tak nečinně ležel Spálenému na skříni až do návštěvy producenta Hynka Žalčíka (na obrázku dole), jenž autora k nahrání materiálu přesvědčil.
Tento muž, rovněž zaměstnanec Supraphonu, stál už na začátku 70. let u zrodu dvou zásadních alb československého tzv. progresivního rocku – bylo to „Město ER“ skupiny FRAMUS FIVE a legendární „Kuře v hodinkách“ skupiny FLAMENGO. Zejména s druhým jmenovaným má „Edison“ společné to, že jde o zhudebněnou poezii špičkového, a přitom režimem uznávaného básníka; texty „Kuřete v hodinkách“ napsal totiž Josef Kainar, předseda komunistického Svazu spisovatelů. Podobně též Vítězslav Nezval zastával po 2. světové válce řadu oficiálních funkcí, navíc tvořil ke konci života v duchu socialistického realismu a byl dlouholetým komunistou; snad i proto mohl „Edison“ (přestože bigbít a ještě k tomu intelektuální) roku 1978, v době tuhé normalizace, nakonec vyjít. Janu Spálenému bylo tehdy třicet šest let a toto album bylo jeho sólovým debutem. Napsal jej už jako dospělý hudebník se zkušenostmi z různých žánrů a na nahrávce je to poznat. Zaujímá jedinečné místo v rámci jeho diskografie, neboť se stylově výrazně vymyká jeho ostatní tvorbě předtím i potom; zvuk a hudební jazyk „Edisona“ se příliš nepodobají ani jeho písním popovým (které napsal pro skupinu APOLLOBEAT nebo pro své sólové pop-bluesové album „Já se tě nevzdám“ z 80. let), ba ani jeho charakteristicky barevnému, česky znějícímu blues, které nyní hraje už třicet let se svou skupinou ASPM. Ještě několikrát pak Spálený zhudebňoval poezii (nejvýraznější je zpracování Poeova Havrana a Ogdenovy Balady o katovi, obojí z 90. let), nicméně už nikdy se nejednalo o počiny svou robustností s „Edisonem“ srovnatelné – je zkrátka naprosto svébytný. Pestré instrumentaci vévodí zaprvé excentrické dechy sólisty Jiřího Stivína, které zásadní měrou přispívají k bohatému, fantazijnímu zvuku nahrávky, a zadruhé (možná trochu překvapivě) elektrické klávesy a syntezátory. Ty však nepůsobí v rámci „sedmdesátkového“ soundu nijak uměle či neorganicky, naopak; dokonce s sebou nesou coby výdobytky tehdejší moderní hudební techniky určitý symbolický přesah vzhledem k tématu samotné básně, napsané v duchu nadšení z pokroku. Rafinované a proměnlivé rytmy na celé desce udržují jazz-rockové bicí a tvrdá, melodicky členitá baskytara, občas se vynoří i kytara elektrická, zneklidňující housle či ostré staccato psacího stroje.
Ačkoli je Spálený coby zpěvák známý pro svůj odřený bluesový chraplák, na „Edisonovi“ ještě zpívá (podobně jako například Tom Waits na svých raných albech) čistým, vcelku zdravým a přesto osobitým hlasem. Zpěv však rozhodně není perfektní a uhlazený; často lze slyšet drobné nepřesnosti a témbrovou rozkolísanost, jeho projev je vzhledem k charakteru básně i hudby místy snad až příliš civilní, nicméně působí v důsledku také velmi lidsky a důvěryhodně. Ještě je třeba zmínit, že se „Edison“ o dva roky později dočkal pokračování; další Nezvalovy básně, myšlenkově na „Edisona“ navazující, zhudebnil a nahrál opět Jan Spálený v podobném hudebním duchu, tentokrát se skupinou MAHAGON, pod názvem „Signál času“. Dnes vycházejí tyto dvě desky v reedicích většinou pohromadě – naposledy byly vydány Supraphonem na kompilaci k autorovým sedmdesátinám. Signál času nicméně v době svého vydání takové štěstí u režimu jako „Edison“ neměl: baskytarista Petr Klapka, jenž na nahrávce působil i v roli kapelníka, totiž záhy emigroval do USA a celý náklad desky byl následně stažen z prodeje.
Vzato kolem a kolem, album „Edison“ (i jeho pokračování) rozhodně stojí za to dodnes pozorně a opakovaně poslouchat – zejména pro jeho hloubku, krásu a nadčasovou kvalitu, a také jako příklad tuzemské umělecky komplexní tvorby světové úrovně, která i v šedivých dobách měla díky lidem jako producent Hynek Žalčík šanci prosvítat.