"Dřív než něco začne (1969 – 1989)" je především vzpomínkou na zásadní osobnost české kulturní scény a poctou nepochybnému fenoménu naší hudební historie.
Měl to být dárek k letošním sedmdesátinám spoluzakladatele C&K VOCAL Ladislava Kantora. Osud tomu však chtěl jinak. Box 4CD "Dřív než něco začne (1969 – 1989)" je tak především vzpomínkou na zásadní osobnost české kulturní scény a poctou nepochybnému fenoménu naší hudební historie.
Výpravně pojatý box s alby "Generace" (1977), "Balada o zemi" (1985), "Causa Krysař" (1989) a s nimi úzce souvisejícího počinu Heleny Arnetové "Všechno nebo nic/V nijakém městě" (1988), kapela slavnostně pokřtila na vzpomínkovém koncertě 22. listopadu v pražské Malostranské besedě.
„Jsou prvou naší skupinou poswingové éry, která mne zaujala po těchto stránkách: zaměřením, repertoárem, jeho provedením, zvukem, nápady i uměleckou poctivostí,“ prohlásil o C&K Vocalu v sedmdesátých letech minulého století umělecký náměstek ředitele vydavatelství Artia a hudební kritik Leo Jehne, který bez váhání vydal v roce 1976 vokální skupině okolo Jiřího Cerhy a Ladislava Kantora (odtud ono starorakouské C a K v názvu) debutové album "Generation".
C&K VOCAL - Generace
To následně vyšlo u Supraphonu v české verzi v roce 1977 pod názvem "Generace" a Jehneho pochvalná slova předznamenala dnes již více než čtyřicetiletou úspěšnou kariéru souboru, který si i přes nepřízeň doby dokázal zachovat svou tvář a neohýbat se pod diktátem režimu.
Mimořádný přínos C&K VOCALU pro tuzemskou hudební scénu tkví především ve výjimečných vokálních aranžích, generační pocity reflektujících textech, doplněných maximálně minimalisticky originálními skladbami i aranžemi skladatele a kytaristy Oty Petřiny, který byl nedílnou součástí skupiny právě od alba "Generace".
„…nedržíme se klišé, jakým je kupříkladu lpění na tradiční úplné harmonii – my naproti tomu používáme prázdné akordy a nevyhýbáme se harmonickým nezvyklostem, ba přímo věcem zakázaným, jako jsou třeba paralelní kvinty,“ vysvětlovali Cerha s Kantorem svůj novátorský přístup v časopise Melodie v roce 1973.
A hudební publicista Jiří Černý k tomu ve vzpomínkovém textu v bookletu dodává: „Pro charakteristiku C&K VOCALU se ukázal být příliš těsný i příliš obecný jak termín ‚rockový šanson‘, tak i Kantorův obsahově určitější, ale neživotný ‚verš-rock‘. V C&K VOCALU šlo taky o mnohem víc, než pouze nedělat zlatým slavíkům ‚křoví‘ a neozvláštňovat svou přítomností libové prorežimní estrády. Pouhá negace popmuzikální scény, byť sama o sobě hrdá, by byla jalová.“
Albová krabička, kterou sestavil skladatel a zpěvák Jiří Cerha, a o jejíž grafiku se postaral Karel Haloun, je reprezentativním potvrzením všeho výše zmíněného. Posluchači servíruje skvělou přehlídku dalších vokalistů (také Luboš Pospíšil, Petra Janů, Zuzana Hanzlová, Ivana Štréblová, Hana Horká, Jiří Malšovský nebo Jiří Šlupka Svěrák) i muzikantů (také Pavel Fořt, Vladimír „Guma“ Kulhánek, Jan Kubík, Pavel Větrovec, Tolja Kohout, Luboš Andršt, Lubor Šonka či Aleš Charvát). Většinový původní (především Cerha, Petřina, Kantor), ale také převzatý (FLAMENGO, Marek Grechuta) repertoár pak dokazuje, že s časem rozhodně nestárne a stále si drží svou pozoruhodnost a vysokou kvalitu.
(Oficiální text Supraphonu)