Poslední personální výměna u valašských ŠAMAT vloni do kapely přivedla zpěvačku Kateřinu Obadalovou, a tato změna vyústila v realizaci debutového alba, které si kapela nadělila jako dárek k desátému výročí své existence. Osm svěžích písní, které ŠAMAT na této nahrávce zachytili, je trochu chameleonských, a ani přesto pojem alternativní rock, který je s kapelou spojován, není úplně přesný. V úvodu alba jedou totiž ŠAMAT na poměrně napínavé, akční a dráždivé rockově melodické vlně, kterou svým příjemně zpěvným a sytým hlasem Kateřina jen trochu zjemňuje. Spojením lehké riffové agresivity a měkké zpěvnosti vzniká v jinak přehledné a nekomplikované muzice určitý prvek rafinovanosti, který nejen v úvodní „Duální-ty“, ale především v následujících kouscích „Svině“ a „Mrhaj čas“ dokážou ŠAMAT vystupňovat v chytlavých refrénech. S „Optimistickou“ se do výrazu kapely začíná vkrádat popová měkkost, kterou ani některé šikovně zařezávající riffy nedokážou přebrousit (s výjimkou akčně dramatického a vyhroceného vrcholu alba v temnější a jedovaté „Chladné“ a dravého finále v „Koloběhu“). V textech se kapela věnuje tématům všedního života, ovšem i tahle kapitola je trochu rozpolcená – texty občas znějí neotřele, občas docela šroubovaně. To hraní na dvě strany je v podání ŠAMAT sice přirozené a nenásilné, jen je škoda, že díky dramaturgii alba, v němž průraznější náboje vystřílí kapela již v první polovině, rockové vzrušení poměrně rychle ustupuje a přechází do sluníčkově pohodového mainstreamového pohupování. Ovšem kdyby se ŠAMAT rozhodovali pro jednu nebo druhou cestu, smysl by měly obě.
Vladimír Mišík otevírá Okno v paměti
V první pololovině října vvydal Vladimír Mišík album "Vteřiny, měsíce, roky" , ke kterému aktuálně doplnil třetí videoklip, jenž byl natočen ke skladbě "Okno v paměti". Hudbu k ní složil Petr Ostrouchov, text pochází od...
číst dále