
Když punková kapela hraje a vydává desky už přes třicet let, je to trochu zázrak. S.P.S. sice nejsou bůhvíjací pracanti (možná podle zažitého sloganu “pankáči nedělají”) a mezi novinkou a minulým albem “Útěk z reality” leží dlouhá léta, ale i kdyby tahle kapela nikdy už nic nevydala (což by byla škoda), své místo v historii tuzemské scény má dávno jisté. Alba “Jsme v hajzlu” nebo “God Save The President” z nich udělala kult politicky angažovaného drsného punku, čerpajícího ze samotných kořenů stylu, od kapel jako Ramones, Sex Pistols, UK Subs nebo Johnny Thunders And The Heartbreakers, a pomáhala nastavit parametry pro podobně znějící party, které tehdy rostly jako houby po dešti. Přestože to v polovině devadesátých let vypadalo, že je s kapelou ámen, nakonec S.P.S. personální změny neparalyzovaly a seskupení kolem frontmana (a dnes už jediného původního člena) Zdeňka “Krkavce” Růžičky dodnes vydává stejně kvalitní a přesvědčivá díla. Sice už očekávatelná a nepřekvapivá, ale pořád dost dobrá.
K nim se lehce zařadí i deska “Adios, kamarádi pankáči”. Ta se povedla o fous lépe než “Útěk z reality”, přestože kapela musela opět řešit personální otázku, neboť v ní kromě Růžičky zbyl jen basista a zpěvák Jan “Skleník” Sklenář. Ovšem ani angažmá noviců - kytaristy Petra Čepeláka a bubeníka Petra Landsingera - nemělo na výsledný produkt pravděpodobně velký vliv. “Adios, kamarádi pankáči” je totiž ta nejklasičtější deska S.P.S. jaká jen může být. Ve správném poměru dávkuje politická provolání typu “Globalizační” a “Velký bratr” (tentokrát se neděje nic tak buřičského jako byla na minulé desce “T.G.M.” nebo “Sametová euforie”) s klasickými punkovými tématy v “Pro páska” nebo “Tak vole”, ve kterých je stále něco nadčasového. Prostě jednou pankáč, navždy pankáč…
Odlehčenější témata tentokrát převažují, přestože je to vzhledem k současné politické situaci v České republice s podivem. Desce ale její uvolněnější ráz svědčí. Ukazuje totiž obrovský nadhled, který dnes členové S.P.S. mají. Skorotitulní skladba a výkladní skříň alba - “Adios” - má v sobě kromě nepostradatelné punkové energie i jistý nádech sentimentu, jako kdyby S.P.S. rekapitulovali svou kariéru a stavěli na odiv dávnou soudržnost starých pankáčů, která vydržela i do seniorského věku. Naštěstí kapela nezní jako parta unavených muzikantů v předdůchodovém věku, ale dokáže pořádně hrábnout do strun jako v dobách, kdy se snažila přesvědčit své mámy, že “mezi punkerama cejtí se líp”. To dokumentuje zejména ve skladbě “Vršovickej voříšek”, kterou odstartuje ostrými metalovými riffy. Ovšem ale ani to není u S.P.S. žádná novinka, protože tahle kapela měla k fůzi punku a metalu vždy docela blízko.
Stručně a jasně řečeno, pokud od “Adios, kamarádi pankáči” čekáte typickou desku S.P.S., nebudete ani v nejmenším zklamáni. Hraje možná místy až moc na jistotu a bojí se zaexperimentovat, ale kdo by něco podobného od Růžičkovy party chtěl slyšet? Naopak asi ani jeden z fanoušků nepohrdne desítkou řízných skladeb (intro “Vožralá trumpeta nelze počítat), jen zřídkakdy dosahujících tříminutové stopáže, které se skutečně povedly a těžko lze mezi nimi hledat skutečně slabé místo. Poctivost a nádech romantických starých časů kožených bund, sichrhajsek a barevných čír má velkou přitažlivost.
Facebook SPS
Autor: Pepsi Stone
Původně zveřejněno na METAL FOREVER & METAL MAN