Máš pocit, že se BETWEEN THE PLANETS na novém albu výrazově posunuli?
Nové album mi oproti předchozím přijde celkově přehlednější a ucelenější, co se týká struktury jednotlivých songů. Bude to znít jako otřepaná fráze, ale v daný čas jsem ze sebe vykřesal opravdu maximum toho, kam jsem byl tento materiál schopen dostat jak hudebně, tak i po stránce produkční a zvukové mixáže. Každopádně o nějaký naprostý výrazný stylový odklon se nejedná, jsou to stále BETWEEN THE PLANETS, ale vyzrálejší, řekl bych. Zní to více fresh a nekvaltuje se tolik na složitost, i když technických míst je zde stále dost, klidně hned vedle válcující pasáže se špinavým post-metalovým nádechem, nebo psychedelie sahající až kamsi k sedmdesátkám. Album reflektuje vše, čím jsem v poslední době prošel. Pravdou však je, že za tu dobu už nemám ten správný odstup, takže finální úsudek asi zůstane až na posluchačích.
Co pro tebe znamená sousloví „paralelní svět“?
Každý z nás žije částečně ve svých paralelních světech. Jsou to světy tvořené našimi představami, vizemi, sny, přáními, jsou omezené pouze naší myslí a tím, kam až si dovolíme se podívat. Existují nezávisle vedle naší reality, nejsou omezeny hmotou a všechno je v nich možné. Pro mě je jeden z paralelních světů i hudba. Je to také svět, který mám spojen s rozličným množstvím barev, což jsem se v rámci možností snažil nějak reflektovat i na novém albu, které není koncepční, ale dá se říci, že název „Parallel World“ rámcově vytyčuje jeho celkový obsah.
Vzhledem k uveřejňování singlů je patrné, že album „Parallel World“ vznikalo průběžně v uplynulých čtyřech letech. Jak velkou porci času práce zabrala?
Na novém materiálu jsem začal pozvolna pracovat od roku 2018. Zpočátku se jednalo pouze o několik nápadů, postupně se to však nabalovalo, vznikala kostra několika skladeb, z nichž některé doznaly i tehdejší finální podoby v podobě singlů. Pro tvorbu hudby BETWEEN THE PLANETS však potřebuji dostatečný odstup. Skladby tak vznikají vlastně na několik etap, často i s půlročním odstupem, tak dlouho, dokud nejsem spokojen. Všechny singly, které vyšli po vydání druhého alba jsou v notně přepracované verzi na novém albu. S odstupem jsem je začal slyšet trochu jinak, napadaly mne další úpravy. V době vydání jsem měl pocit, že jsou hotové, finální podobu však mají až na albu.
Platí, že v současnosti tvoříš sestavu BTP pouze ty?
Většina materiálu na novém albu má kořeny vzniku v době, kdy jsem se odstěhoval do jednoho města poměrně dost vzdáleného od Prahy. Zároveň v té době nebyly koncerty, tím pádem jsme ani nezkoušeli, byť by to mělo být pouze nárazově. Přišlo mi v té době, že spoluhráči ani neměli moc zájem, nebo čas. A najednou se pauza s nimi nějak protáhla a já si tvořil sám třetí desku kdesi na druhém konci republiky – tak jako v případě prvního alba v módu one-man projektu. Ostatně takhle to vlastně probíhalo vždy, jen v tomto případě jsem kromě bubnů album nahrál a smíchal celé sám. Bubeníka Filipa jsem také průběžně kontaktoval ohledně finalizace bicích partů, ohledně tohoto již máme nastavenou opravdu pěknou spolupráci. Pak jsem se opět vrátil do Prahy, pracoval dále na albu (v té době už na úrovni finálního mixu), nicméně ke spoluhráčům a živé sestavě bylo stále nějak daleko. Až v poslední době, kdy už byla práce na albu ve fázi finalizace, jsem s Filipem opět navázal intenzivnější kontakt a momentálně řešíme konkrétní práce na realizaci živých vystoupení. Ze všech těchto důvodů mi v případě „Parallel World“ přišlo pravdivější prezentovat to celé spíše jako projekt s live bandem pro živá hraní. Uvidíme, třeba se to časem změní.
Jak probíhala distanční spolupráce s kytaristou Samem Vallenem z australských CALIGULA'S HORSE? Využívali jste pro kooperaci mailu, skypu, nebo jiného komunikačního kanálu?
Spolupráce se Samem probíhala v naprosté pohodě. Napsal jsem mu na email a zeptal se ho, zda by mi nenahrál kytaru do jednoho tracku. On souhlasil a poslal úchvatné sólo do songu „Sleepwalking“. Líbilo se mi to tak moc, že jsem pro něj našel místo ještě ve skladbě „Waves of Consciousness“. Je prostě skvělý a byla by škoda ho takto nevyužít. Dle jeho slov ho naše spolupráce i samotná hudba bavila, načež zmiňovaný singl „Waves of Consciousness“ neváhal podpořit i na svých profilech na sociálních sítích.
Je pro tebe účast hostů na albech BTP důležitá?
Potřeba konkrétního nástroje, či hosta většinou nevzniká nijak plánovaně, dopředu nevím, co která z písní bude potřebovat. Myšlenka na obohacení něčím dalším přijde většinou až v závěrečných fázích práce na skladbě. Na albu je dohromady pět hostů. Kromě již zmíněného Sama Vallena je to Martin Schuster, z kapely MINDWORK (a našeho společného projektu MARTIANS), který účinkuje svým hlasem, texty a sólovou kytarou na jediném zpívaném songu „Hungry Eyes“. Dále je to Karel Žďárský na violoncello, Václav Koldus přidal jednu kratší basovou sólovou linku a Bára Lišková, která přispěla několika backing vokály.
Mix alba jsi provedl sám, mastering „Parallel World“ provedl Jacob Hansen, který v poslední době spolupracoval s nejednou českou kapelou. Čím si získal vás?
Abych pravdu řekl, v době, kdy jsem s Jacobem začal spolupracovat (říjen 2020) jsem neznal jedinou českou kapelu, která by u něj mixovala nebo masterovala album. Až později jsem si všiml, že se objevilo pár českých part, které s ním spolupracují také. Já jsem Jacobovu práci sledoval již nějaký čas, hodně se mi líbil zvuk na albech např. od KATATONIA, EVERGREY, VOLA. Oslovil jsem ho tedy za účelem masteringu BETWEEN THE PLANETS a Jacob rozhodně nezklamal, odvedl skvělou práci. Což se ostatně dá říci o všech lidech, se kterými jsem na albu spolupracoval.
Jak vznikal grafický obal desky? Nese v sobě nějaké hlubší poselství?
Grafickou stránku měl na starosti portugalský grafik Gustavo Sazes, se kterým již delší čas spolupracuji a dá se říci, že za tu dobu mezi námi vznikl přátelský vztah. Je to opravdu kapacita v oboru, dělá obaly i pro opravdu známé kapely světového formátu, přitom je to stále skromný chlápek, se kterým je vždy radost spolupracovat. Gustavovy jsem jednoduše sdělil název alba a zbytek jsem ponechal na něm.
Diskografie:
2013 - Immersion into the Unknown
2017 - Of Inner Sight
2021 - Parallel World
Facebook BETWEEN THE PLANETS
Zdeněk Pospíšil