V novodobé éře EPILOG, tedy se švédským zpěvákem Robem Lundgrenem, se v případě „Providence Asylum“ jedná už o třetí album a potřetí je zjevné, že tato mezinárodní spolupráce funguje alespoň po skladatelské a tvůrčí stránce na jedničku. Nutno podotknout, žev české sekci se opět odehrály oproti předchozí desce „Ancient Ritual“ změny na kytarovém a bubenickém postu, na svých místech zůstali baskytarista Radek Ciprys a především hnací motor EPILOG kytarista Michal Zeman, který si už tradičně přibral na svá bedra i klávesy. Kapela i přes tyto rošády pokračuje v power metalu, který spadá do přihrádky k MASTERPLAN nebo MORGANA LEFAY, což se zpěvákem Robových kvalit jde prakticky samo. Příjemná je opět lehká orientace na temnější hudební odstíny, což vyplývá už ze samotného názvu alba, které odkazuje k místu narození mistra hororu H. P. Lovercrafta, kolem něhož poslední tři počiny EPILOG krouží jako mouchy nad zdechlinou. Potud vše v pořádku. Při poslechu novinky jsem však provětral i zmíněné předchůdce „Ancient Ritual“ a „Whispers in the Darkness“, a přestože nejsem žádný audiofil (kolega mi ostatně před lety přiřkl stran mé aparatury přezdívku „bumcinkář“), mám pocit, že obě starší desky mají plnější a dynamičtější zvuk, který skladbám vlévá ještě větší šmrnc. Na „Providence Asylum“ mi produkce přijde poněkud „suchá“, ale možná to byl od tvůrců záměr. V konečném výsledku se i v případě novinkového alba EPILOG jedná o nahrávku, která dělá českému (power) metalu čest a obstojí i za hranicemi.
Jan Kozák