Název vaší novinky „Sharing Is Caring“ může být lehce zavádějící. Jak jste ve skutečnosti pojali toto sousloví vy?
Tak je to trošku překladatelský oříšek, asi nejblíž by mohl být termín „bratrské dělení“. Název mě napadl v souvislosti s nápadem kytaristy Vitaliho, jak by mohl vypadat obal alba. Když tam pak Pär ztvárnil ty děti, jak se pouští do tý potvory, tak sem si vybavil jednu epizodu takové pohádky pro děcka „Barney a přátelé“. Běhali tam s dinosaurem a pořád se objímali a zpívali. No a jmenovalo se to „Sharing Is Caring“. No a tenkrát sem si řekl, že to přesně vystihuje onu atmosféru. Malý CF, monstra a přátelství. (smích) Přišlo mi to jako fajn kontrast k muzice, kterou hrajem, takže za tím žádnou hloubku hledat nelze.
Kdo má v CUTTERRED FLESH na starosti kompoziční proces, a jak probíhá?
Na procesu skládání se podílíme víceméně všichni. Přijde se s nápadem, a ten se pak tvoří. Většinou tahají nové věci kytaristi Vitali a David. Pak to na zkušebně projede sítem, dotvoří se a já to pak otextuju. Prostě kdo má nápad je vítán, aby ho přinesl. Vitali pak doma song nahraje do počítače, to si ještě všichni nějak projdou, případně doplní a pak se s tím pracuje ve zkušebně. Ve finále má slovo i producent, kdy už se stalo, že nám nějaké věci trošku překopal při nahrávání.
Čerstvé album vydáváte pod novým labelem Transcending Obscurity Records, který má svou základnu v Indii. Kde jste k sobě navzájem přišli, a čím si vás orientální firma získala?
S novou deskou jsme hledali label, který by se o nás dále staral. Chtěli jsme po letech skvělé spolupráce s Bizzarre Leprous zkusit najít něco nového, co by nám dalo jiné možnosti. Hudba se oproti posledním albům také docela změnila a vyvinula, takže jsme chtěli zkusit, zda o ní bude zájem. Oslovili jsme několik labelů a dostali zpět pár nabídek. Ta od Transcending Obscurity Records pro nás byla nejlákavější. Po seznámení se s prací labelu a s tím, jak se o své kapely stará, jsme se rozhodli pro spolupráci právě s nimi. Kunal Choksi je nadšenec a dává do svých kapel maximum, což nám vyhovuje. Byl to pro nás kanál nových možností, propagace jinými cestami než dříve. V žádném případě tím nechci kritizovat práci předchozího labelu, ale pro nás bylo zajímavé právě to, že vše půjde trošku jinak. Přeci jen, když jsi někde déle, už tě všichni znají a vědí o tobě, ale tím, že nový label spolupracuje s jinými weby, magazíny a má jiné fans, je šance že tě vidí i jiní lidé a mají možnost se s tvou muzikou seznámit. Podepsali jsme smlouvu na tři alba, což nám umožňuje se dále soustředit hlavně na tvorbu a nemusíme řešit, kdy a za jakých podmínek vyjde další deska. A stačí se podívat v jakých formátech nové album vyjde. Limitované LP a CD v dřevěných boxech nebývají úplně standardem.
Jaké postavení má český undergroundový death/grindcore ve světě podle tvého názoru?
Myslím, že české kapely jsou ve světě velice známé a ceněné. Když pominu úspěch KRABATHOR, tak je tu celá řada dalších kapel, které se nesmazatelně zapsaly do historie scény. Ať už PANDEMIA, HYPNOS, INGROWING, ISACAARUM, FLESHLESS, GUTALAX nebo JIG-AI. Většinu zmíněných jmen zná každý příznivec žánru. Zrovna třeba GUTALAX aktuálně drtí snad na každém velkém festivalu a jejich pozice je celkem výjimečná.
Máte za sebou s CUTTERRED FLESH nějaká turné po světě?
CUTTERRED FLESH mají za sebou bohatou historii koncertů, přeci jen už uběhlo dvacet let od založení kapely. Co se týká turné po světě, tak větší bylo dvoutýdenní turné po Rusku, pak opět dvoutýdenní turné po Balkánu. Sestava CF je dnes složena z muzikantů, kteří působí i v jiných kapelách, se kterými objeli kus světa, namátkou třeba Mexiko. S aktuální deskou jsme měli vyjet už dvakrát, ale díky covidu se vše odsunulo. Máme podepsané dva kontrakty na autobusové tour po západní Evropě se SIX FEET UNDER, a pak ještě s běloruskými RELICS OF HUMANITY. Tak snad už to příští rok dopadne. Každopádně v poslední době to byly spíše jednotlivé koncerty případně prodloužené víkendy třeba se SINISTER nebo LENG TCH´E, a samozřejmě s celou řadou českých kapel. Nezapomenutelná jsou pro nás pak vystoupení na předních českých festivalech jako jsou Brutal Assault, Obscene Extreme, Metalgate Czech Death Fest a Nice To Eat You Death Fest.
Jak vnímáš platformy typu Bandcamp? CUTTERRED FLESH zde mají celkem slušnou základnu fanoušků, jak se zdá…
Sociální sítě a moderní digitální platformy jsou aktuálně velmi důležitým kanálem komunikace. V dnešní době, kdy už kamenné obchody skoro nejsou, jsou jednou z mála možností, jak komunikovat se svými fanoušky, jak je informovat o dění v kapele. A také jak jim nabídnout svou tvorbu. Samozřejmě je pro nás velmi důležité mít prodeje, a nyní i LP v klasické verzi, ovšem digitalizaci se nelze bránit. Vezmi si, že už dneska plno přístrojů ani nemá CD mechaniku. Plno lidí jede hudbu jen z telefonu nebo v autě, a my určitě nechceme ani těmto fanouškům odepřít naši tvorbu.
Když jsme mluvili o BC, preview vašeho nového alba na profilu CUTTERRED FLESH obsahuje výčet kapel, které by mohly být vodítkem k vašemu stylu. Ten je zasazován do brutal death metalu, ale novou deskou jste jeho mantinely zřetelně překročili…
Nová hudba je samozřejmě dost odlišná. Je to dáno vývojem kapely i vývojem osob v ní hrajících, což je důležité. Málokdo chce dělat a poslouchat to samé. Jsme velice hrdí na to, s jakými jmény je naše hudba srovnávána, ať už labelem, fanoušky či recenzenty. Hudbu děláme tak, aby dělala radost hlavně nám, aby nás bavilo ty songy hrát a rvát je na koncertech do lidí. A jsme nesmírně rádi, když to pak baví i naše fanoušky. I tak označení brutal death metal je nám stále asi nejbližší. Ale je pravda že poslední album koketuje i s jinými žánry. Jsou uváděny prvky black metalu nebo technického death metalu.
Cítím správně, že součástí integrity CUTTERRED FLESH je také smysl pro humor, určitý záměr nebrat se zas tak úplně vážně?
Určitě. Hudbu si užíváme. Koncerty také. A myslím si, že k tomu všemu i trocha humoru prostě neodmyslitelně patří. Jsme celkem dobrá parta lidí, která spolu tráví hodně času. Proto je humor i možnost trošku upustit a odfouknout. A taky cesta, jak se vzájemně nezabít. Když sedíš s někým čtrnáct dní v dodávce a jedeš 5000 km třeba po Rusku, tak už se prostě můžeš jenom smát. Anebo zbláznit. Samozřejmě to ale není prvoplánové. Být za každou cenu vtipní se určitě nesnažíme. Jen zdravá dávka humoru není na škodu.
Popravdě, nezjistil jsem, kde jste novinku natáčeli. Můžeš prozradit, kde nová fošna vznikla, a kdy?
Poslední desku jsme natáčeli v Německu v Kohlekeller studiu v Seeheimu. Staral se o ni skvělý producent Kristian Kohle a Kai Stahlenberg. Byla to pro nás dost škola. Kohle má na svědomí desky elit v našem ranku jako jsou ABORTED, SINISTER, BENIGHTED a spousty dalších. Nahrávali jsme u něj necelé dva týdny a byl to opravdu mazec. Ačkoliv jsme třeba já a Vitali měli zkušenosti z předchozích nahrávání alb PANDEMIA, které byly také u špičkových producentů, tak Kohle nás zase naučil spoustu nového. K desce přistupoval i jako producent, nejen jako zvukař, takže to byl opravdu velký přínos. A na celkovém vyznění a zvuku je to setsakra znát. Každý z nás si sáhl opravdu na dno a vytřískal ze sebe, co jen mohl. S ničím jiným nás Kohle nenechal opustit studio. Jsem trošku stará škola a nedovedu si představit natáčení doma, a následné posílání nahrávky na míchačku a master. Podle mě je prostě čas s producentem ve studiu jedinečný a nenahraditelný!
V minulosti jste volili spíše jednodušší varianty obalů, a lovili jste v českých a slovenských luzích. Pro účely „Sharing Is Caring“ jste ovšem sáhli po Švédovi Päru Olofssonovi, který se podílel na grafice ABORTED, CANNABIS CORPSE či nových EXODUS. Jak vznikla vaše spolupráce?
Tohle byl nápad Vitaliho. Obdivoval už dlouho jeho tvorbu. Měl i představu, jak by obal mohl vypadat. Takže jsme Pära oslovili, a jemu se spolupráce líbila. Po několika skicách vykrystalizovala finální podoba, kterou pak dotvořil. A je to nádhera. Chtěli jsme této páté desce dát to nejlepší, čeho jsme byli schopni. A práce s Pärem byla zážitek.
S výtvarnou stránkou souvisí i merch, CUTTERRED FLESH jsou v daném směru velmi činorodí, a můžete se pochlubit bohatým výběrem textilu. Máš pocit, že široká nabídka je dnes u českých kapel standardem?
S radostí můžu říct že ano. Velmi často se na koncertech potkáváme s mnoha kapelami, které se o svůj merch starají a stále rozšiřují paletu produktů. Naštěstí je u i nás spousta firem, které ti dokážou nabídnout výrobu kvalitního merche. Navíc ho má teď na starost hlavně label a musím říct, že jsme z jejich aktivity nadšení.
Je pro vás extrémní hudba nyní větším únikem od reality než dřív?
Já bych to spíš viděl jako neodmyslitelnou součást. (smích) Ale je pravda, že každý v kapele posloucháme trošku něco jiného, což si myslím, že je jen dobře. Každopádně, pokud máš spíš na mysli koncertování, tak je to určitě velice příjemná možnost, jak si orazit. Já osobně mám na hudbě strašně rád, že je prostě upřímná. Když něco s někým řešíš v práci, nebo někde venku, plno lidí tě dokáže oblbovat. Ale hudba je prostě upřímná, a víš hned, zda to děláš dobře nebo ne. Když odehraješ koncert a lidi se sakra baví, a pak za tebou ještě přijdou, tak víš, že se to povedlo. Když je tam prázdno, tak zase víš, že je něco špatně. A lidi nám dokážou dát neskutečnou energii, což je zejména v dnešní době důležité a hrozně fajn.
Odkud vlastně pocházíš, a čím se živíš v běžném životě?
Já jsem z Březové u Sokolova. Malé městečko v západních Čechách. Je tu klídek, blízko příroda a fajn lidi. Už tu patnáct let pořádáme festival Březovská metalová noc, kde vystoupila celá řada zahraničních kapel. V běžném životě se starám o obchod s nářadím a strojírenskou výrobu, což je taky trochu metal. (smích)
Živé hraní aktuálně paběrkuje, podařilo se vám letos hrát na nějakých zajímavých místech? Nebo se scházíte spíše v rámci zkušebny?
Covid dal všem zabrat. Zejména samozřejmě majitelům klubů, pořadatelům, zvukařům a dalším. Prostě lidem, co na tom všem jsou životně závislí. Živí je to. Nám to bohužel odsunulo turné, vydání desky a samozřejmě koncertů je méně, ale i tak se nám povedlo zahrát nějaké letní festivaly a fajn akce právě třeba s už zmíněnými SINISTER či BENIGHTED. Dík patří všem pořadatelům a lidem kolem muziky, co se stále snaží zuby nehty a bojují s aktuální situací. A taky všem fanouškům, co na akce chodí. Volný čas, který trávíme ve zkušebně samozřejmě věnujeme skládání nového materiálu na další fošnu, kterou bychom snad mohli vypustit příští rok.
Diskografie:
2007 - Torture Is Medicine
2010 - Cause the Apocalypse
2013 - Dying in Pieces
2018 - Code: Violence
2021 - Sharing Is Caring
Sestava:
Jirka Krš – vokál
Vitalij V. Novák – kytara, vokál
David – kytara
Zdenek – baskytara
Frantic – bicí
Facebook CUTTERED FLESH
Zdeněk Pospíšil