Sólový projekt etnomuzikologa, multiinstrumentalisty a producenta Oldřicha Poděbradského, známého též jako Olafa Olafsonna z pražské psychedelické scény, přichází s třetím řadovým albem „LX“. To sice přináší odklon od syntetických zvuků, ale stále se drží v žánru středověké folklorní hudby s dungeon synthovou estetikou.
Inspiraci ke vzniku alba popisuje Olaf: „Natočit tzv. ‚budečské requiem‘ jsem měl v hlavě už od dob první desky ‚DCCCXCV‘. Když jsem studoval historii Budče jako takové, zaujal mě zejména objev masového hrobu, ve kterém archeologové v osmdesátých letech 20. století našli pozůstatky 59 mužů a jedné ženy. Z výzkumu nakonec vyplynulo, že se jedná o oběti bitvy z desátého století, o níž ovšem nemáme žádné zmínky. Můžeme se tedy domnívat, že šlo o lidi, kteří zemřeli při obraně Budče - která byla a stále je těsně spojena se svatým Václavem - v rámci upevňování moci Boleslava II. v českém knížectví po vraždě svého bratra. Celé album je tedy hudební poctou těmto padlým.“
„LX“ má v rámci budečské diskografie několik poprvé. Jednak se zcela odvrací od syntetických zvuků a na albu zní pouze živé nástroje a zpěvy. Důvodem je velice intenzivní spolupráce BUDČE s hráčkou na historické dechové nástroje Zuzanou Gulovou, která se středověké hudbě aktivně věnuje. Zuzana doplňuje obligátní příčné flétny a loutny o historické zobcové flétny, perkuse nebo šalmaj. I díky této spolupráci album nevznikalo jako všechny ostatní pouze v podbudečském studiu Gates of Hell, ale též na KunstUni v rakouském Grazu. Mix a master byl poté opět v režii Olafa Olafsonna v jeho domovském studiu.
“Jelikož se poslední rok zabývám studiem skladeb pozdního středověku věnovaným zemřelým panovníkům a skladatelům, nabídka spolupracovat na ‘budečském requiem’ mě nadchla hned v prvním momentu. Bylo také příjemné odpočinout si od akademického prostředí a aplikovat mé hudební dovednosti volnou a kreativní formou.” dodává Zuzana.
Album vyšlo tematicky v den památky zesnulých na budečském Bandcampu a v průběhu listopadu se objeví i na všech běžných streamovacích službách, a i fyzicky na limitované audiokazetě.
Celé pojetí „budečského requiem“, a de facto Budeč poprvé jako takovou živě, bude možné slyšet 12. listopadu v románském kostele sv. Jakuba Většího v Rovné ve Stříbrné Skalici a den na to v pražském klubu Punctum, kde jej doprovodí dungeon synth / black metalový one man projekt Vyšehrad.
Facebook BUDEČ