Nové album Messtery je venku. Jaké jsou tvé pocity?
Konečně! To je jediný pocit, který mám, a to vzhledem k tomu, že bylo nahrávání alba odloženo kvůli situaci ve světě. Původní plán na vydání desky byl rok 2020, a když to nešlo, posunuli jsme to na 2021. No a jak vidíš, máme rok 2023. (smích) Ovšem kdyby to vyšlo už tehdy, byla by to úplně jiná deska, jelikož drtivá většina skladeb na "Messtery" vznikla až v „celosvětové kulturní pauze“ a mnoho z nich zrovna v období prvního termínu studia, což bylo jaro 2020.
O novince mluvíte jako o začátku nové etapy, a to mimo jiné kvůli změně za mikrofonem, což je vždycky výrazný krok. Jak bys ale album v kontextu vaší diskografie popsal po hudební stránce?
Furt ten samý bordel. (smích) Ale pokud mám jít více do hloubky, tak bych začal u procesu skládání. Tam se v podstatě nic moc nezměnilo, skladby jsem tvořil tak, jak jsem byl zvyklý z předešlých desek, tzn. vytvořím kompletní song bez vokálů a pošlu ho klukům. No a tady přišla první změna. Bývalo to tak, že jsem ostatním poslal skladbu, aby rozhodli, zda ji použijeme. Tentokrát jsem ale nebyl tlačen termínem studia, zároveň byla nejistá budoucnost kultury a její návrat do normálu. Takže jsem skládal a skladby hromadil s tím, že až bude situace lepší, dáme si schůzku, na které vybereme nejlepší songy. Šlo mi i o to, aby je kluci poprvé slyšeli právě až u tohoto finálního vybírání. Bylo jich nakonec padesát tři. Na první variantu desky, plánovanou na rok 2020, jich už bylo dvacet hotových, zbylých třiatřicet vzniklo následně. Další změna byla ta, že jsem skládal třeba po dvou až třech kusech najednou. Prostě byla nálada, nebo nápad, sedl jsem a nahrával. Většinou jsem měl během dopoledne hotovo. A pak jsem na kytaru klidně i několik týdnů nesáhl. Vzhledem k finálnímu počtu skladeb musím říct, že celý proces šel velmi dobře. Další novinkou je pak větší podíl mých vokálů. Už to není jen o tom, že někde štěknu jak Baryk do tunelu, ale naordinoval jsem si i celé pasáže. Díky tomu se to zase pohnulo jiným směrem.
A po stránce textové?
Texty jsou na tom podobně jako skládání. Psal je opět Chymus, který s ANTIGOD v tomto ohledu spolupracoval již na začátku, takže tady je vše beze změny. Ovšem změnou je téma, které je oproti předchozím deskám dosti rozdílné, navíc je odrazem doby, v níž byly texty napsány. Můžu potvrdit, že je to opět jako z archivu psychiatrické léčebny, a to je přesně to, co od Toma očekáváme.
Chymus byl zároveň váš zpěvák, nicméně v roce 2021 kapelu opustil. Bylo tehdy ve hře, že byste to zabalili úplně, nebo jste měli jasno, že budete pokračovat dál?
Tahle situace měla v podstatě dvě různé strany. Jednou z nich byl samozřejmě odchod frontmana, což v kapele většinou nelze považovat za pozitivum, ovšem druhou stranou bylo načasování odchodu, což jsme jako pozitivum považovat mohli. Skladby na desku byly již vybrány, kultura stále stagnovala, do studia daleko. K přemýšlení nad koncem nebyl důvod. Jádro kapely bylo stabilní, zkušenosti s výměnou frontmana už jsme také měli, takže jediné, co mě zajímalo, bylo najít dalšího magora, co do toho půjde. (smích)
Novým frontmanem se stal Martin Turek z kapely SINFULL CROWD. Byla to první volba, nebo byli v hledáčku i jiní zpěváci?
Martin mě napadl jako první. Osobně jsme se už nějaký ten pátek znali, věděl jsem, že lidsky do kapely zapadne, což je veledůležitá věc, takže jsem si pak už jen poslechl SINFULL CROWD a volal jsem. Měli jsme i další zájemce, ale pro mě byl Martin prioritou. Až kdyby odmítl, řešil bych další. Naštěstí odmítl jen napoprvé, pak už se rozhodl správně.
Nová deska, první koncerty v nové sestavě… Jakou momentálně cítíš v ANTIGOD energii?
Řekl bych, že jsou v kapele velmi dobré vibrace. V nové sestavě jsme už stihli zahrát první akce, na pódium jsme se těšili a užili jsme si to. Akorát Martin byl dost nervózní, ale myslím, že ho to přešlo hned po první skladbě prvního koncertu.
Znamená to, že do toho opět hodláte šlápnout naplno?
No… pravděpodobně nebudeme hrát třicet koncertů za rok, to by nás asi brzy přestalo bavit, ale samozřejmě máme nějaké plány či nabídky. Určitě bychom chtěli navázat na to, kde jsme skončili před rokem 2020.
Naživo budete klást důraz na "Messtery"?
Ano, v playlistu máme z Messtery deset skladeb. Ovšem abychom neodcházeli z pódia za dvacet minut, doplnili jsme ho samozřejmě i o nějaké ty starší flákoty.
A když mluvíme o koncertech, říkal jsi mi, že absolutním vrcholem pro vás vždy bylo hraní na MetalGate Czech Death Fest. Čím je pro vás tato akce tak specifická?
Možná to malinko poupravím na „jeden z absolutních vrcholů“. Když jsme začali v roce 2012 koncertovat, MGCDF byl náš druhý, nebo třetí koncert vůbec. A už tehdy tam vznikla velká základna fanoušků ANTIGOD, pak taky kamarádství s TORTHARRY (a lidmi kolem nich), s nimiž jsme od té doby trávili spousty času na pódiích i mimo ně. Navíc má festival tak skvělou atmosféru, že na něj někteří z nás jezdívají pravidelně bez ohledu na to, jestli hrajeme, nebo ne. Každé naše vystoupení (zatím byly čtyři) tam bylo skvělé, lidi vždy přišli, měli jsme od pořadatelů i pěkné hrací časy, křtili jsme tam jednu nebo dvě desky, došlo tam i na kolaboraci s MetalGate. Prostě pro ANTIGOD je to druhé „doma“.
Když zmiňuješ MetalGate, u kterého vydáváte alba už několik let, jak tento label vnímáš v kontextu české scény?
Já osobně jsem se s MetalGate blíže seznámil právě na MGCDF, když se řešila naše první spolupráce u desky "Wareligion". Do té doby jsem se obecně o labely moc nezajímal. Už tenkrát vydávali špičku české scény, a jelikož jsme do té doby pod žádnou firmou nebyli, byl to pro nás velký krok vpřed. No a spolupráce se i do budoucna jevila jako přínosná, takže jsme v ní pokračovali. A je tomu tak dodnes. V Česku celkově labelů moc není a většinou je každý z nich zaměřený na určitý druh hudby, popřípadě mají své stálice a nové kapely příliš přibírat nechtějí. Navíc v nedávné době „kulturního temna“ to žádný z labelů neměl jednoduché, takže já osobně jsem rád, že spolupráce s MetalGate stále trvá.
V roce 2021 jste oslavili deset let na scéně. Jaká byla první desetiletka?
Pro ANTIGOD určitě výborná. I když kapelu zakládali lidé, kteří už v té době byli na české metalové scéně dobře známí, a navíc s letitými zkušenostmi, přece jen to byl nový pojem. Jelo se od začátku. Ale měli jsme jednu obrovskou výhodu, a tou byl Hadgi. Bez něj bychom ani zdaleka nebyli tam, kde jsme. Jeho manažerské schopnosti a přehled na české metalové scéně byly už tehdy na vysoké úrovni, takže i když jsme byli začínající kapela, za dva roky o nás věděla celá republika.
Předpokládám, že přelomem byl debut "The Masquerade". Mám pravdu?
V podstatě ano. Ta deska byla přijata velice kladně. Velkou měrou k tomu přispěli Stáňa Valášek (studio Šopa) a Herdron, který "The Masquerade" vydal v magazínu Pařát, díky čemuž se album dostalo k mnoha lidem nejen v Česku. Tohle byla zásadní a opravdu dobrá rozhodnutí, která jsme v ANTIGOD na začátku své cesty udělali. Pak už to všechno šlo tak nějak „samo“. Po celé republice jsme hráli koncerty a turné po boku kapel jako TORTHARRY, DEBUSTROL a tak dále. Když hrajete s takovými legendami, lidé si vás zapamatují. A pokud se to spojí s tím, že je vaše hudba a koncerty opravdu baví, je kapela na velmi dobré cestě.
Ty jsi spojený i s dalšími kapelami, mimo jiné třeba s kultovní doomovou EUTHANASIÍ. To už je definitivně uzavřená kapitola?
Víceméně ano, ale musím přiznat, že se v nedávné době kuly jisté pikle. Se Sikkim (basa, zpěv) a Honzou (bicí, nyní Colosalist) se občas scházíme u zlatavého moku a před pár lety jsme, samozřejmě pod vlivem, vymysleli, že znovu kompletně natočíme jednu starou desku, na níž jsme ještě já ani Yabback nefigurovali. Dokonce to zašlo tak daleko, že jsem ji celou doma nahrál (bicí, kytary, basa) a připravil jako podklad pro další práci. Ale nakonec z toho jeden z nás couvl, takže nemělo smysl se tím nadále zabývat. Plnohodnotný návrat se určitě konat nebude, ale není řečeno, že se tohle jméno do budoucna opět někde neobjeví, podobně jak tomu bylo v roce 2017, kdy jsme natočili skladbu "Rozmluva s větrem" na tribute album geniálních DISSOLVING OF PRODIGY.
Facebook ANTIGOD
Autor: Václav Votruba