Lotus
Alternativní
rock/metal - Praha
Vydal:
Warner Music Czech Republic
Délka:
50:57
Před
pěti lety se vynořila v Praze neznámá rocková kapela THE SNUFF. Za pouhý
rok svojí existence si na vlastní náklady pořídili první studiovku jménem
„Requiem For Me“. Tenkrát využili nabídek pražského studia 3Bees, které je
proslulé téměř mottem: "Za málo peněz, hodně muziky". To vůbec
nemyslím špatně, spíše naopak. Více o tom vědí například DIVOKEJ BILL nebo
CHINASKI. Deska překvapila svojí dravostí a moderním přístupem a kapela se
pomalu ale jistě hudebně vyvíjí neuvěřitelným tempem.
Tlak
kapely na sobě makat a propracovat hudbu i celkové koncepty songů
k dokonalosti obrátilo její zvuk z téměř garážového dirty-rock
soundu, punku, nebo thrashe do úplně jiných hudebních sfér. Jestliže „Requiem
For Me“ zněl jako nahrávka garážové kapely s velkými rezervami a nejistou
angličtinou, je nová koncepční deska „Lotus“ naprostým opakem.
Na
první pohled působí cover digipacku velmi originálně a netroufnu si říci, kdy
mě nějaký tuzemský obal zaujal více. Autorem mystických květů v příjemných
kontrastních barvách je Daniel Kurz, zpěvák pražské crossoverové jedničky ATARI
TERROR.
„Lotus“ je především koncepční deska. Mladá dívka jménem Lotus byla unesena pro obchod s bílým masem. Od úvodního tajemného intra jde v příběhu něco z kopce a vy jste do příběhu hozeni rovnou jako ryba do vody. Ani se nenadějete a už jste součástí. "Zavřete oči a nechte Marka Kučeru dovyprávět ten mrazivý příběh". Naštvanost, láska, problémy dnešní doby, beznaděj. Propojenost mezi jednotlivými songy vám bude docházet posléze. Krátké úryvky pod texty vám mají napovědět.
"Znechucen touto bezpáteřní společností, kde ti může bodnout kudlu do zad i tvůj dobrý přítel. Toho nikdy nechci být součástí"
Zvuk je vyladěn do sebemenšího detailu. „Lotus“ se natáčel bezmála rok a bylo dost prostoru pro nahrávání, mastering a zřejmě i finanční rozpočet. Obří label Warner Music zřejmě sázel na jistotu. Deska se nahrávala ve špičkovém studiu Biotech, které využívají přední tuzemské hudební kapely a muzikanti a které je vyhlášeno i pro dodatečný mastering desek. Produkce „Lotusu“ se chytil Ecson Waldes alias Jiří Paška. Majitel studia a uznávaný zvukový inženýr a producent. V roli hostů se ve studiu představili Daniel Krob (ex-ARAKAIN) na kytaru v „Boxed In“, nebo Adéla Michálková, známá z Hlasu Československa, jako ženský vokál v písni „Lotus“.
První část desky je energetickým nakopávákem. Už při první písni „Riven“, hned po intru na vás zaútočí ta dravost a zvuk srazí na kolena. Marek na svém hlasu zapracoval a zní nevídaně čistě. Zvýšil se rozsah, jistota a anglické frázování je na úrovni profesionální kapely, připravené hrát venku. Třetí song „Erotic Sylvia“ se objevil již koncem minulého roku jako singl a překvapil svojí tvrdostí a sklonem k metalcoru. Vyniká také excelentní basa. „Can´t Dispore Of Me“ je první song, který brzdí gradující tempo. „Boxed In“ je téměř dva roky starý první song z desky „Lotus“. Jeho úspěch se projevil v hitparádě radia RockZone, kde se držel více, jak osm týdnů. Zajímavý klip, ale nic pro drsňáky. Láska je láska, co k tomu více dodat. Zvuk ale překvapil a celkové aranžmá bylo podobné zvuku světových kapel známých jmen. Takže „Boxed In“ byl možná startovacím pilířem pomalu přicházejícího úspěchu. Přesně v půli deska graduje písní „Lotus“. Krásný song plný smutku. S druhou půlkou se pomalu vytrácí nasranost a album se slévá do stereotypu. Pokud neumíte anglicky, můžete zadní stranu desky nechat pro svoji citově zranitelnou, právě ovulující přítelkyni. Překvapí možná ještě „Crumble!“, která je ostatně srdcovkou i samotného zpěváka.
První strana je takřka dokonalá, ale právě strana druhá začne pomalu nudit. Je dobré textům rozumět, abyste nahráli příběh. Důvodem proč si desku koupit je zvuk. Ten je na profesionální úrovni a podtrhuje muzikální um členů kapely. Zvuk kopáků a především basy je neuvěřitelně živý. Zpěv je srozumitelný a barva hlasu osobitá, až by se zdálo, že kapela není z Prahy, ale klidně třeba z Anglie. Víc pocty už se ode mě nedočkáte. Jen si možná vyčítám, že nejsem větší citlivka, neumím perfektně anglicky a není mi o deset let méně. To bych asi z Lotusu vyrazil více emocí nejen při poslechu. Tak i tak jednoznačné překvapení na tuzemské hudební scéně s velkým, ale opravdu velkým potenciálem do budoucna.
Hodnocení: 5/6