Demobilizován a okysličen životem jsem slyšel a viděl poprvé
Petra Skoumala v dresu Etc.
v sálku Výstaviště v Holešovicích v roce 1987. No, dres to právě nebyl. Za klávesami na
levém křídle tehdejší variace Etc. Vladimíra Mišíka na stoličce poposedával
důstojný hudebník s knírem ve flanelové košili, pleteném svetru a
manšestrácích.
Byl jsem z něj tehdy mírně nesvůj. Nebyl vůbec podobný
člověku, jehož „Kolej Yesterday“ jsme na 5. rotě 2. motostřeleckého praporu 49. motostřeleckém
pluku VÚ 6983 Mariánské Lázně protáčeli na kazetě Emgeton každý večer i noc.
Pan Skoumal vedle rozevlátého Olina Nejezchleby nebo sarkastického Kláska
Kubeše vypadal až nepatřičně nerockově.
Hudba
Petra
Skoumala mne ( aniž bych tušil souvislosti a pídil se po podrobnostech)
provázela čím dál tím víc. V KD Barikádníků hrával Luboš Pospíšil se svými
5P. Album … a nestřílejte na milence“ mi
dodnes chrastí v šuplíku. Líbila se mi na ní hlavně Skoumalova „Groteska“
– na autora večerníkové hudby to byl v té době pěkný šupec. A navíc –
svébytná, uhrančivá, nezaměnitelná melodika pana Skoumala byla vždy umnožena
silnými texty. Záviděl jsem Mišíkovi,Pospíšilovi i Prokopovi kapely, mikrofon,
autora hudby i textaře.
Koncem osmdesátek a začátkem epochy budování kapitalismu
jsem se promotal přesně v duchu dvou vinylů – sólových projektů
Petra
Skoumala „Jen se nezblázni“ a „ Poločas rozpadu.“ A dnes se znovu a znovu vracím
k tehdejší hudbě té šedivé doby. Pravda, mé dceři se zdá depresivní.
Divná. Neveselá. Možná to tak i bylo a bude. Ale je krásná. Noblesní. Jasná jak
facka. Žádné krabičky. Efekty. Ani příliš mnoho not.Tak snad nám naše děti
odpustí.
Děkuji Vám, pane Skoumale
Gerd Muller