O zvukařinu jsem se svým způsobem zajímal hned od počátku své hudební kariéry, který se datuje do poloviny osmdesátých let. Tenkrát bylo velmi těžké se dostat nejen ke slušné aparatuře, ale dokonce i k nástrojům, takže jsme si dost věcí museli vyrábět svépomocí; od kytar až po péáčko. Bylo potřeba pochopit, jak zvuk vytvořit, sejmout, upravovat, přenášet a reprodukovat, což už je vlastně základ zvukařiny. Dost mi pomohlo, že jsem tenkrát trochu proti své vůli začal studovat na elektrotechnické škole, ale dnes tento krok považuji pro svoji kariéru za velmi zásadní a pozitivní. Tam jsem pochopil i mnohé fyzikální zákonitosti a pronikl do hloubi teorie. Postupem času jsem se začal zajímat i o příbuzné obory, jako je třeba akustika. V devadesátých letech jsem začal studovat hudební teorii, skladbu, instrumentaci a aranžování, což mě pomalu a jistě směřovalo k hudební produkci. Stal se ze mě producent a já postupem času našel v produkování smysl života, použiji-li trochu nadnesený výraz. Později jsem se dostal až do Spojených států, kde jsem měl možnost pracovat a vzdělávat se v oboru.
Kde vlastně vznikla idea zrekonstruovat starou stodolu na moderní, dobře vypadající studio?Do místa, kde dnes studio stojí, jsme se nastěhovali před dvanácti lety a už tehdy mě ona idea napadla. Ale pro nedostatek času, a především financí jsem na začátku neměl šanci nápad zrealizovat. Uběhlo dalších osm let, než jsme mohli zahájit práce a další zhruba dva roky, než se samotnou rekonstrukci a budování studia podařilo dokončit. Původně jsem ho jako klasický “komerční” projekt vůbec neplánoval, mělo sloužit hlavně pro mé potřeby. Ale především po vydání debutu MEAN MESSIAH mně začaly přicházet poptávky k produkci od kapel, které chtěly znít podobně.
Co u vás vlastně mohou potenciální zájemci z řad kapel získat kromě standardního procesu nahrávání desky?The Barn je takzvané producentské studio, což znamená, že nabízíme nejen služby klasického nahrávacího studia, ale i hudební produkci v plném rozsahu. Projekt tak vzniká komplet pod mým dohledem a věnuju se mu naplno po celou dobu realizace. Pracuju s muzikanty i na osobní úrovni, starám se, aby kapela fungovala jako jednotný organismus, aby její členové komunikovali nejen se mnou, ale i mezi sebou a aby odvedli své momentálně největší možné maximum, což je mnohdy nejtěžší část.
V studiu THE Barn natáčela už pěkná řádka známých českých kapel. Jezdí k vám i interpreti ze zahraničí?Ano, především z Německa, pro tamější kapely jsme, krom polohy studia blízko německých hranic, zajímaví i finančně.
Do vašeho studia nedávno dorazil určitý zvukový poklad, můžete ho čtenářům přiblížit?S radostí. Jde o super-analogový mixážní pult SSL XL-Desk. Disponuje špičkovými VHD preampy, je plně osazený SSL E-Series ekvalizery a samozřejmě legendárním SSL stereo bus kompresorem. Máme jediný takový pult v České republice, který zvukově posouvá naše možnosti vysoko nad běžný standard. Vznikají na něm už první nahrávky a rozdíl je markantní na první poslech.
V čem je studio THE BARN jiné oproti běžné konkurenci na českém trhu?Navázal bych na již zmíněný pult. Studio kombinuje nejlepší vlastnosti z analogového zvuku s pohodlím a rychlostí digitálního záznamu, což nás od studií na podobné úrovni odlišuje zcela zásadně. Další specialitou je umístění studia na klidném venkovském místě a jeho prostorové řešení s ohledem na příjemné světelné podmínky a neopakovatelnou atmosféru, která kapely naprosto pohltí a pozitivně motivuje. Máme unikátní nahrávací místnost s modulárně upravitelnou akustikou, takže lze velmi zásadně měnit akustické vlastnosti místnosti, což je skvělé především pro nahrávání bicích a dalších akustických nástrojů. Obrovskou konkurenční výhodou jsou i moje producentské zkušenosti, které kapela dostává v ceně studia.
Jaký máte názor na poměrně rozšířené nahrávání v podomáckých studiech?Nic proti nim nemám, pokud někomu taková realizace vyhovuje, proč ne. Koneckonců, i já jsem poměrně dlouhou dobu na stejném principu fungoval. Jenže časem jsem zjistil, že pokud chci svoji hudbu posunout na vyšší, profesionálnější úroveň, tak domácí pluginové nahrávání nestačí. Obecně platí, že pokud někdo bere svoji kariéru vážně, bez profesionálně zpracované nahrávky a samozřejmě producenta, se prostě neobejde. Z vlastní zkušenosti vím, že matlat věci někde ve volných chvílích ve sklepě je sice taky cesta, ale pohled z venčí od někoho zkušeného dokáže projekt významně posunout dopředu.
Studio je velmi úzce provázané s prog-industriální kapelou MEAN MESSIAH. Jak dělíte čas mezi tvůrčí prací a zvukovým inženýrstvím? Složitě, ale zatím vše celkem funguje. Momentálně má trochu navrch studio, protože se ho snažím etablovat a je tedy potřeba mu věnovat víc času. Ale pro práci na materiálu MEAN MESSIAH mám času stále dostatek. Momentálně v The Barn vzniká druhé dlouhohrající album, které bych rád do podzimu dokončil, ale nevím, zda se úplně podaří vše stihnout. Každopádně se fandové MEAN MESSIAH mají na co těšit!