Byť historie ROBOTIZED není příliš dlouhá, kořeny Tvé spolupráce s Petrem Staňkem je třeba hledat již v minulém století v kapele SCAPEGOAT. Proč jste vlastně nastartovali ROBOTIZED a nenavázali jste rovnou na SCAPEGOAT?
ROBOTIZED nepřímo na SCAPEGOAT navazuje. Když SCAPEGOAT fungoval, natočil v letech 1994 až 1998 čtyři demosnímky a posléze shodou okolností musela být kapela uložena k ledu. V průběhu let jsme se s Petrem hodněkrát chtěli k fungování kapely vrátit, ale bohužel jeho vytíženost v SSOGE a následně v LIVEEVL byla tak velká, že k tomu z časových důvodů nikdy nedošlo. Já jsem zase dvacet let bojoval na metalovém poli s Grace a tak to bylo v podstatě nemožné. V koutku duše jsme si ale stále přáli, aby se na SCAPEGOAT nezapomnělo a proto jsme přece jenom v loňském roce kousek toho času na úkor ostatního našli a vydali jsme se do studia nahrát si nějaký ten materiál na CD. Původně mělo vyjít pod značkou SCAPEGOAT, ale po delších debatách jsme se rozhodli, že když vyjde pod novým názvem ROBOTIZED, nebude to neúcta ke SCAPEGOAT, a v dnešní době bude název kapely i více korespondovat s náplní CD.
V čem vidíš největší rozdíly mezi dávnou tvorbu SCAPEGOAT a aktuálními ROBOTIZED?
Těch rozdílů je povícero. Jednak od posledního dema a aktuálního CD uběhlo přesně dvacet let, tudíž hudebně muselo vyzrát jak naše myšlení, tak i naše muzikantské umění. Druhým rozdílem je, že staré materiály SCAPEGOAT se točily klasicky analogově a na klasické nástroje bicí, basa a kytara. Dnes jsme mohli více využít moderní technologie a taky se točí přímo do PC, tudíž chyb se v podstatě vyvaruješ. No a třetím faktorem je současná scéna. Nemělo cenu natáčet něco, co hraje každá třetí kapela a jít do rizika, že oslovíme fans nápady dvacet let starými, to by byla utopie. (smích)
Váš název částečně naznačuje, jakým hudebním směrem jste se vydali. Nicméně jak bys popsal neználkovi, který dosud o ROBOTIZED neslyšel, vaši tvorbu?
Nejjednoduším způsobem jak přiblížit fanouškovi, co daná kapela hraje, je, že její tvorbu přirovnáte k nějaké slavné kapele a tím pádem může mít fanoušek alespoň hrubou představu. Kdybych využil této možnosti, zabrousil bych do tvorby takových veličin, jako jsou MINISTRY, FEAR FACTORY, SEPULTURA, trochu to okořenit CANNIBAL CORPSE a máte tu ROBOTIZED. (smích) Já ale využiju druhé možnosti a zkusím vlastními slovy popsat, co že to vlastně hrajeme. Tudíž – industriálně strojově znějící bicí, drsná zbustrovaná basa, tři až čtyři, kytary každá hrající svou linii, tvořící ale jednotný celek, zpěvy všech barev v podání jedné osoby, tyto zpěvy v průběhu skladeb se měnící a do toho zakomponované různé serepetičky v samplech vytvořené. (smích)
Na konci loňského roku jste vydali album „Timehookers Scumjob“. Můžeš jej představit, co posluchače na tomhle albu čeká?
Deset naprosto skvělých originálních skladeb, pohybujících se ve vodách industriálně elektrického death metalu. Částečně jsem na toto odpověděl v předešlé otázce, ale kdybych měl být více konkrétní – sedm skladeb je naprostou novinkou, jejichž vznik se datuje do roku 2018, dva songy jsou upravené. Ty vznikly v roce 2008, kdy jsme se s Petrem náhodně potkali ve studiu a za jeden den jsme je vymysleli a natočili. V tom roce se objevily jen na jednom webu na netu a protože jsou to skvělé skladby, museli jsme je přidat i na naše CD. Samozřejmě poupravené a znovu zahrané a nahrané. No a desátá skladba je taková bonusovka. Zvukově se nám podařilo nahrát naprosto špičkový materiál a nebojím se říct, že i ve světě budou čumět a divit se, že je toto výtvor dvou ogarů z Čech a Moravy. (smích)
Jak deska vznikala? Jak ve vašem případě probíhá samotná spolupráce na poměrně velkou vzdálenost, když Ty žiješ v české republice a Petr Staněk v Norsku?
V dnešní době je výhoda, že i když od sebe člověk bydlí přes půl Evropy, při tvorbě hudby to nemá žádný vliv na to, aby to fungovalo. Takže Petr si doma ve svém studiu ukládal do počítače vytvořené a složené nápady, mě je následně emailovou poštou posílal, já jsem si do nich vytvářel bicí linky, následně jsme si doladěné nápady posílali, průběžně je přes messenger konzultovali, pak jsme to ve studiu nahráli (bicí u nás ve studiu Abbadon), zbytek si Petr dohrál doma, pak se to opět sešlo v Abbadonu, tam se to smíchalo, zmixovalo a zmástrovalo a CD bylo na světě.
Alba se ujali Hoggorm Music, což, pokud se nepletu, je Petrovo vydavatelství. V čem vidíš v dnešní době výhodu spolupráce s jakýmkoliv vydavatelstvím? Věnuje se Petr v rámci Hoggorm Music i jiným kapelám, než pouze ROBOTIZED?
Vydávat CD v dnešní době už v podstatě nemá cenu. Jelikož jsme však s Petrem velcí optimisti, nechceme propadnout dnešní době ve smyslu „CD nebudeme vydávat, bo se stejně nekupuje“ a rozhodli jsme se to přece jenom risknout a CD vydat. Jelikož nemělo cenu oslovovat jiné vydavatele, řekli jsme si – raději si to vydáme sami u své vlastní firmy, kterou si Petr založil a bude mít tím pádem přehled na tím, jak se CD daří. Kromě ROBOTIZED se bude věnovat vydávání i jiných kapel, vesměs ale ze začátku půjde o jeho kapely a projekty.
S Petrem Staňkem tvoříte ROBOTIZED pouze sami dva. Dá se z toho, že se nesháníte po dalších spoluhráčích předpokládat, že do živé prezentace vašich nových skladeb nehodláte pouštět? Jak vnímáš ty jako spoluautor a interpret fakt, že se Tvoje hudba může k lidem dostat pouze prostřednictvím studiové nahrávky?
Jelikož již před nahráváním CD bylo domluveno a rozhodnuto, že ROBOTIZED vydají jen CD a do živé prezentace se nebudeme pouštět, nemrzí mě fakt, že na živo ROBOTIZED neuvidíte. Bylo to tak předem dáno a tudíž na téma koncerty se ani nějak nemyslí. Samozřejmě by to mohla být zajímavá věc, vyzkoušet si přímou reakci fanoušků z pod pódia, ale holt nešlo by to zrealizovat z časových ani technických důvodů, tudíž nemá cenu se tímto ani zaobírat. (smích)
Album sice vznikalo původně jako jednorázová vzpomínka bez nějakých výraznějších plánů do budoucna, nicméně od jeho vydání uplynul už nějaký čas. Ani ohlasy na vaši desku nezměnily vaše plány, jak aktuálně vidíš budoucnost ROBOTIZED?
CD je pro nás zatím stále čerstvou záležitostí. Přece jenom vyšlo na konci roku 2018 a máme teprve necelou půlku roku 2019, tudíž čas na hodnocení a rekapitulace teprve příjdou. Přesto – jelikož ohlasy jsou zatím hodně pozitivní, začíná nám v hlavě už vrtat nápad, že možná zase něco vymyslíme, složíme, natočíme, vydáme. (smích) Ale jak říkám – ještě neuzrál ten správný čas na to, udělat další krok.
A teď už jen tradiční závěrečný prostor pro to, co bys rád řekl, aniž bych se Tě na to zeptal.
Dík, že jsme si mohli takhle hezky pokecat a co se týká našeho CD - jelikož vyšlo jen v omezené edici 200 ks ( a dost velká část už je fuč), neztrácejte čas otálením a pokud chcete mít i vy CD doma, kontaktujte našeho výhradního distributora, firmu EPIDEMIE Records. Hezký poslech přeje Daffy.
Facebook ROBOTIZED
Původně zveřejněno na Metal Forever & Metal Man