Originální,
ačkoliv často srovnávaná s velkým množstvím jiných interpretů. Taková je
anonymní skupina příznivců alternativní kultury KABARET DR. CALIGARIHO, která
dle své vlastní charakteristiky „zachází za hranice normality, dalo by se říci,
až na pokraj šílenství a lehké mentální retardace“ . Inspirujíc se hororovým
filmem dvacátých let, propojuje svá hudební představení s teatrálními prvky, v
nichž dokáže perfektně vyvážit hranici humoru a temnoty, napětí, ponurosti.
KABARET DR. CALIGARIHO, kapela, která vlastně není kapelou, si s námi
popovídala nejen o tom, čím vlastně je...
Vaši kapelu jste nazvali podle hororového filmu z
20. let, proč zrovna podle něj?
Již na začátku rozhovoru bych chtěl poopravit jednu skutečnost - v
případě KABARETU se nejedná o hudební kapelu, ale spíše o uskupení hudebně více
či měně zdatných jedinců, pracujících na společném konceptu
pomocí audio-visuálních prvků. Naše uskupení jsme s filmem Kabinet
Dr. Caligariho spojili záměrně. Diváci či posluchači tak mohou předvídat náplň
a zaměření našeho počínání, ještě než si poslechnou jakoukoliv skladbu,
shlédnou videoklip či navštíví koncert. Spojení s expresionistickým filmem
by mělo předem připravit diváka a posluchače na nevšední zážitek. Inspirovali
jsme se nejenom názvem filmu, ale také samotným příběhem, který jsme v našem
představení také situovali do psychiatrické léčebny. Díky tomuto tématu jsme
schopni odbourat klasické hudební postupy a společně s vizuálními projevy
působit při našem vystoupení na posluchačovy a zároveň
divákovy nejsilnější smysly.
Říká se o vás, že jste jako “čeští THE RESIDENTS”,
vaše produkce dokonce bývá s tou jejich často porovnávána… Ve vaší tvorbě se
mnohdy dají zaslechnout i motivy z vážné hudby. Kde opravdu berete inspiraci?
THE RESIDENTS nás inspirovali především po stránce vizuální a koncepční.
Co se týče hudby, je to velice různorodé. Určitě lze jmenovat české interprety,
jako například Mikoláš Chadima, členové PRAŽSKÉHO VÝBĚRU, Filip Topol nebo
hudební matadoři, kteří si prošli kapelou BLUE EFFECT. U inspirace zahraničními
interprety se pohybujeme někde od FRANKA ZAPPY, DEVA, TALKING HEADS a Davida Byrne, až po Mika Pattona, Petera Gabriela, Stevena Wilsona či představitelé
metalové scény, kterými jsou například norští SHINING. Samozřejmě, že bychom
mohli jmenovat spoustu dalších interpretů, což je dáno jistou odlišností naších
hudebních vkusů. Výsledný projev KABARETU je tak jakousi fúzí našich oblíbených
stylů. Prvky vážné hudby v současném představení „Chopinovo vzkříšení“
především podporují příběh, který se tak propojuje s oním hudebním skladatelem.
Motiv Dvořákovy „Novosvětské“ se na desce objevil neplánovaně. Lze říci, že byl
zpětně vložen do dané písně díky základnímu motivu, který jej připomínal, a
doslova pobízel k rozšíření této pasáže. Do budoucna bychom chtěli také
pracovat se skladbami Bohuslava Martinů, zejména s dílem „Hry o Marii“.
Vaše sehranost a instrumentální dovednosti mi
připadají výborné, občas mi přijde líto, že nevím, kdo co hraje… Proč jste se
rozhodli pro anonymitu?
Zde šlo právě o onu inspiraci formací THE RESIDENTS. Anonymita je naší
nedílnou součástí řízené mystifikace nejenom našich fanoušků, ale také našich
„haterů“, kteří jsou nuceni opakovaně zadávat do vyhledávačů atributy, pomocí
kterých se nás snaží dohledat či rozluštit naše díla. Díky anonymitě si po
koncertě můžeme poslechnout názory na naše vystoupeni například ve frontě na
pivo, aniž by fanoušci měli jakoukoli potřebu se přetvařovat. Můžeme si také
nechat ve vlaku převykládat naší diskografii od spolucestující, ze které se
vyklube naše fanynka. Ano, oba případy se nám již staly a už teď se těšíme na
další. Samozřejmě, že anonymita by nám také určitě pomohla při nepovedeném
koncertu a při řízeném ústupu z pódia majícího charakter „vichru z hor“.
To jsme ovšem ještě neměli možnost vyzkoušet díky naší profesionalitě. Při
živých vystoupeních narážíme spíše na problémy s technikou či na nevybavenost
pódií, což nám občas vystoupení zkomplikuje a ubere na jeho intenzitě. I přesto
ovšem bývají někteří návštěvníci uchváceni tak, že pod vlivem jakéhosi transu
jsou schopni vylézat za námi na pódium, jak tomu bylo například na letošní
Besedě u Bigbítu v Tasově.
O vašich textech se již v recenzích na album
“Vzkříšení” objevují spory. Někomu připadají dobré, vtipné, někomu slabé a beze
smyslu… Já se přikláním k první skupině a proto by mě zajímalo, kdo je jejich
autorem?
Ohledně výskytu spor v
recenzích na album „Vzkříšení“, nás tento jev nikterak nepřekvapuje, jelikož
dobře víme, že se spory vyskytují téměř všude, dokonce i v Arktických
ledovcích. Autorem textů je Albert Caligari, až na text „Ho vezou!“, zde je
autorem Marie Mrtvá. Všechny naše texty jsou důkladně propracované a připravené
tak, aby poskytly posluchači žádoucí sdělení, podnítily atmosféru písně a
zároveň se nestaly rušivým prvkem, jak tomu v dnešní době často bývá.
Recenzenti se nás občas snaží srovnávat s žánrově podobnými kapelami. Zde ovšem
narážejí na již zmiňovaný problém, že v případě KABARETU se nejedná o „hudební
kapelu“, čímž se dostávají ke srovnávání hrušek s mihulema. Občas se setkáváme
s nepochopením aplikovaného minimalismu v textech písní, např. u „Jódly, jódly
lodyha“. Zde pouze důkladnější studie konceptu opravdovému zájemci odhalí smysl
písně, která byla primárně postavena na tomto dlouho promýšleném a
propracovaném minimalistickém textu, který je složený ze dvou zvukomalebných
slov, maximálně naplňujících atmosféru písně, posunujíce děj příběhu. Již při
vzniku naší formace jsme měli jasno, kterým směrem se naše texty budou ubírat.
Bloumáním mezi Bohem a zemí či hledáním sama sebe jsme se opravdu nikdy zabývat
nepotřebovali a ani nechceme, takových interpretů již existuje dost. Tím
rozhodně nechci naznačit, že bychom byli nevěřící nebo postrádali sebereflexi.
Téměř polovina členů KABARETU se hlásí k pastafariánství a zbytek jsou členové
Bratrstva zvěstovatelů polární záře. Jsme rádi, že tobě se naše texty líbí!
Do undergroundu jste byli začleněni spíše díky
vydávání pod Guerilla Records, tzv. vydavatelstvím “druhé kultury”. Usilovali
byste o toto zařazení i bez možnosti vydávat pod tímto vydavatelstvím? A jaký
máte vztah k undergroundové kultuře?
Již v začátcích jsme k
propagaci naší tvorby využívali kontakty organizátorů undergroundových koncertů
a festiválků. Mezi nimi byl například i Jaroslav Erik Frič, díky jemuž jsme si
v létě 2012 zahrály na ryze undergroundovém festivalu Napříč na Skalákově
mlýně. Zde asi nastal ten zlom, kdy nás začali řadit do undergroundu a zvát na
další podobné akce. Původně jsme ovšem neměli v úmyslu být zaškatulkováni tímto
směrem. Chtěli jsme vytvořit něco nevšedně popisného, se špetkou vtipu a
nadsázky. Škatulka přišla sama. Underground osobně vnímáme jako hudební styl,
který máme rádi. Undergroundovou kulturu pozorujeme spíše zpovzdálí, jelikož
díky našemu věku na nás totalita nestihla zanechat tak velké šrámy, jako na
pilotních představitelích této subkultury.
Dlouhohrající debut “Vzkříšení” i jemu předcházející EP
“Tetenton” byly vydány u Guerilla Records. Jeho majitel Vladimír “Lábus” Drápal
se nechal slyšet, že vydává to, co se jemu líbí, nicméně hudbu nehledá, protože
ona si ho prý najde sama. Jak jste se k němu dostali vy se svou produkcí?
V lednu 2013 jsme natočili ve studiu Šopa EP
„Tetenton“ a vydali jej vlastním nákladem převážně za účelem propagace. EP jsme
různě rozesílali lidem, kteří by o tuto hudbu mohli mít zájem. Mezi obesílanými
bylo také vydavatelství Guerilla Records, přičemž nás Vladimír Lábus Drápal
obratem kontaktoval s nabídkou spolupráce. Takže ano, naše muzika si Lábuse
našla doslova sama. Jsme velmi rádi za spolupráci s Guerilla Records!
Natočili jste skladbu s KOONDOU HOLOU, hudebníkem,
který je u nás známý převážně jen v undergroundu, přestože ve světě ho hudební
fanoušci znají třeba kvůli spolupráci se Stevem MacKayem, saxofonistou THE
STOOGES. Co vás k sobě přivedlo? Jak jste se o sobě dozvěděli? Plánujete s ním
i nějaká živá vystoupení nebo další spolupráci?
S Kamilem Krůtou alias KOONDOU HOLOU jsme se poprvé
potkali vloni v létě na velice příjemném festivalu v Šonově, který pořádá
Stanislav G. Pitaš. Kamilova hudba i jeho osobitý projev v nás tenkrát hodně
zanechaly, proto jsme se rozhodli, že ho pozveme jako hosta na jeden ze křtů
naší desky „Vzkříšení“, který byl plánovaný na jaro 2014 v severomoravském
městečku. Díky Lábusovi jsme Kamila kontaktovali a ten nabídku přijal. Po křtu
jsme začali s Kamilem více komunikovat a bavit se o naší tvorbě. Navštívili
jsme další Kamilovy koncerty, mimochodem i se zmiňovaným Stevem MacKayem, který
dokonce po vystoupení hrál na saxofon Alberta Caligariho a spal v jeho posteli.
Nakonec naše setkávání se s Kamilem a společná komunikace vykrystalizovala v
ideu společného nahrávání, na kterém jsme se vzápětí opravdu domluvili.
Myšlenka společného nahrávání byla velice růžová, při realizaci však lehce
vybledla. Těsně před termínem nahrávání se objevily problémy s Kamilovou
dopravou z Francie, kde momentálně žije. Ty byly naštěstí zažehnány a po šňůře
koncertů, které jsme Kamilovi v ČR domluvili jako kompenzaci cestovních
nákladů, jsme se dostali k samotnému nahrávání. Měli jsme na vše jen víkend,
což není mnoho. Vycházeli jsme z připravených nápadů, ale i přesto byla dřina
dát je dohromady a sehrát se, jelikož většina hudby se nahrávala společně na
jeden „take“. Většinou se snažíme být apolitičtí, ale kvůli frustraci z
ukrajinské krize jsme se rozhodli, že nahrávku věnujeme právě tomuto tématu.
Text jsme se snažili udělat co nejminimalističtěji, tak aby bylo zřetelné, na
co píseň upozorňuje a zároveň, aby text nezastínil samotnou hudební část. Celý
počin jsme završili již přímočařeji směřovaným videoklipem "Ukrajina", který
vytvořil Albert Caligari ve svém volném čase. O budoucí spolupráci s Kamilem stále
přemýšlíme. Komplikací je bohužel velká vzdáleností mezi Francií, kde Kamil
momentálně žije, a ČR. Určitě plánujeme společné koncerty, ale prozatím jenom
dvou interpretů s odděleným repertoárem.
Prozradíte nám nějaké plány do budoucna?
Momentálně pilujeme čtyři
nové skladby, které se chystáme v zimě nahrát u Stani Valáška v našem oblíbeném
studiu Šopa. Vše by opět mohlo vyjít na EP, které by mělo být předzvěstí druhé
desky. Myslíme, že se máte na co těšit!
Diskografie:
2013 Tetenton (EP)
2014 Vzkříšení
Odkazy:
http://www.kabaretdoktoracaligariho.mysteria.cz
Obsazení:
Dr. Albert Caligari:
saxofon, theremin, prase
Adam, Otrok: bicí, prase
Marie Mrtvá: klávesy
Eduard Exekutor: kytara
TO: basa, housle