Pokud si dobře pamatuji, renesančně rozkročený český umělec František Štorm nedávno prohlásil, že další album MASTER’S HAMMER už nebude. Nebo nebude aspoň příštích pár let. Nebo to ještě hudebně založený typograf sám neví a za čas svůj názor změní. Kdo ví, však má v tomto směru rozhodovací právo a my se s jeho rozhodnutími musíme smířit. Odklon od metalu však nebrání Štormovi se dále hudebně realizovat, jakkoli zní tato věta korporátně neumělecky. František oprášil svůj elektronický projekt AIRBRUSHER a pod jeho emblémem vydává jedenáct nových písní s kouzelným názvem „Dirndl to Go“. Pro čtenáře nepolíbené garderobou našich západních sousedů uvedu, že dirndl je tradiční krojový šat pro ženy, jakási ženská odpověď na Lederhose, a je k vidění na různých německých pivních slavnostech. Proč dirndl s sebou? Proč ne! Ve světě Františka Štorma vždy hrál humor a výstřednost zásadní roli a AIRBRUSHER není výjimkou. Ostatně, štormovština opět vítězí. Citovat zde všechny Františkovy překvapivé, vtipné, excentrické, neotřelé a samorostlé rýmy a slovní spojení nebudu. Kdo Štormovu unikátní poetiku zná, bude se tetelit radostí jak malé dítě s cukrkandlem. Kdo nezná, nechť si laskavě rozšíří obzory možností mateřštiny a obdivuje její hravost a zvukomalebnost. Jen jeden příklad za všechny z písně „Vykálet“ – „Polož kabel kolosální, ve tvořivém rozjímání, polož kabel kolosální, před kterým se lidstvo sklání.“ Hudebně se o na začátku avizovaný odklon od tvrdé hudby jedná, ačkoli riffovačky tvrdých kytar se tu a tam vynoří. Stejně tak Františkova specifická dikce a vyslovování hlásek se line v duchu ohlasů písní masterhammerovských, nemluvě o songwritingu a gradaci. Hlavní roli zde však hraje král 80. let, syntezátor. Hned v úvodní eponymní písni vybafne téměř drum’n’bass rytmus bicích a celkově je jasné, koho chleba se jí. Melodické linky a zvuky místy berou východní nádech z autorovy oblíbené Indie. Právě v již zmíněné „Vykálet“ je to výlet z Jižních Čech ke Ganze a zase zpátky. V písni „Chalupářův mozek“ si zase František lehce vypůjčil deklarativní dikci Polyho z INSANIE. Album sálá další zálibou mistra v písmu a nástrojích, vnitřních výletech po vesmírných pláních imaginace. K psychedelickým výpravám se elektronická hudba hodí úplně stejně jako hudba metalová, ne-li o ždibec více. A tak vesmírná loď AIRBRUSHER startuje do nekonečna a ještě dál. „Dirndl to Go“ je povedené spojení dvou světů, které možná nebude po chuti každému, ale rozhodně nikdo nebude moct říci, že František Štorm není transgresivní.
Tomáš Vítek
OVERALL lákají na stand-up i novou desku
Alternativní crossoverová parta OVERALL, v současné době hrající v sestqvě Radim Kubánek, Miro Filo, Pepe Pácha, Jenda Pavelek, chystá vydání eponymní desky, jež nabíde sedm skladeb. Jednou z nich bude i singl "The Best Comedy", ke...
číst dále