Albem „Der Proces“ završil KAFKA BAND plánovanou hudební trilogii, inspirovanou dílem Franze Kafky. Kapelu založil spisovatel Jaroslav Rudiš společně s výtvarníkem Jaromírem 99 a hudebníkem Dušanem Neuwerthem a volně tak navazují na odkaz kapel založených „nehudebníky“, jako byla za totáče třeba NÁRODNÍ TŘÍDA nebo Knižákův AKTUAL. První album „Das Schloss“ (Zámek) vyšlo v roce 2014 jako hudební doprovod ke stejnojmennému komiksu Jaromíra 99, pět let poté následovala „Amerika“ a teď tu máme do třetice asi nejznámější Kafkův román Proces. „Příprava desky připomínala literárně-hudební seminář,“ říká s nadsázkou Dušan Neuwerth: „Jára Rudiš s námi knihu rozebral a při tom procesu jsme nacházeli místa, která nás inspirovala a pomohla nám děj odvyprávět. Některé písně vznikaly improvizací, jiné nápady přinesli do zkušebny hudebníci. Některé skladby na albu ,Der Process‘ jsou Kafkou volně inspirované, většina textů ale vychází přímo z Kafky.“ Texty skladeb jsou zpívány jak německy, tak i česky (jedna skladba dokonce anglicky), což mi přijde úplně v pořádku, Kafka ostatně psal sice německy, ale stejně tak dobře mluvil i česky, osobně mě ale trochu tahá za uši němčina s českým akcentem (i přes zřejmou snahu o čistotu), mnohem lepší by byl podle mě rodilý mluvčí, což by snad v dnešní době nemusel být až takový problém... anebo naopak české texty zpívat s lehkým německým přízvukem? Největším překvapením je pro mě ale hudební složka, která se žánrově pohybuje převážně ve vodách alternativního rocku, což dnes samozřejmě může znamenat v podstatě cokoliv. Osobně bych to označil za převážně kytarový rock, často podbarvený osamělým voláním trubky, klávesami, houslemi nebo dokonce lesním rohem, vše výborně produkčně sladěno v jeden kompaktní celek.
p100 Společně s texty pak vytváří hudba opravdu magickou atmosféru, ze které by měl Franz určitě radost, a právě uhrančivá a lehce potemnělá nálada celé nahrávky mě na tomto albu bere asi nejvíc. Z celé trilogie hudebně nejpodařenější kousek.
Michal Jakubík